2014-11-14 14:43Nyheter

Driven entreprenör kan vinna pris

null

Svenskt Näringsliv har valt ut fem Norrbottningar som tävlar om att bli Norrbottens mest företagsamma människa. Peter Aasa, VD på Quality Hotel & Resort Lapland är en av de som har chans att ta hem titeln.

Årets jury har förutom Peter Aasa valt ut Sara Ljunggren, Svante Renberg, Mattias Bergqvist och Samuel Holmström och skriver att alla finalister är personer som skapar jobb, utvecklar, vågar och ser möjligheter.

- Jag blev förvånad när jag fick beskedet, men det känns såklart riktig roligt, säger Peter Aasa.

Peter Aasa är känd bland Gällivareborna som den drivande faktorn bakom ombyggnationen av Quality Hotel & Resort Lapland. Slutresultatet kommer att ha en internationell prägel med en unik design och formspråk.

- Vi är en stor arbetsgivare som skapar många jobb för unga människor. Quality Hotel & Resort Lapland kommer att ge Gällivare en bättre puls och det kommer att gynna fler, bland annat handeln och våra samarbetspartners då vårt fokus ligger på helg- och weekendgäster.

I nomineringen skriver Svenskt Näringsliv att Peter Aasa är en driftig hotellentreprenör som realiserar sina visioner och skapar framtid för vår bygd. Senast den 30 november har allmänheten möjlighet att rösta på sin favorit.

- Jag har fått flera positiva kommentarer och hoppas att Gällivareborna röstar på mig.

Rösta fram årets mest företagssamma människa här.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund