2015-12-21 13:59Nyheter

Det händer i Gällivare city

null

De blir fler och fler, handlarna och tjänsteföretagen i Gällivare city som bidrar till en levande stadskärna och ett brett utbud för invånarna. Ett viktigt inslag i en attraktiv kommun – för alla åldrar, alla smaker, året runt.

– Vi hoppas att det kommer igång ännu mer aktiviteter på stan. Det är roligt både för oss och kunderna när det händer något! säger, Nina Eriksson, Eriksson & Rönnquist.

Sedan maj i år har Eriksson & Rönnquist, som säljer kläder och inredning, mitt i stan varit öppen.

Marlene Rönnquist, Eriksson & Rönnquist

– Många kommenterar att vi fyller en lucka i utbudet i Gällivare och att man har saknat vår typ av butik, säger Nina Eriksson, som tillsammans med Marlene Rönnquist äger och jobbar i butiken.

Sedan några veckor tillbaka råder julhandel och det brukar betyda intensiva dagar med extra klirr i kassan för just butiker.

– Det är vårt första år och vi inte har något att jämföra med, men man märker att försäljningen gått upp och framför allt antalet besök i butiken, säger Nina.

En annan relativt ny aktör i Gällivare city är Wains och Bettina Andersson som öppnade sin klädaffär i augusti 2014. Hon säljer dam- och herrkläder och försöker satsa på kända märken med både ny design och bra kvalitet.

– Jag har fått väldigt positiv respons, vilket är jätteroligt och smickrande. Jag har ett brett utbud för att passa en bred åldersgrupp, för alla tillfällen, säger Bettina Andersson.

– Inom kort kommer jag att ta in smycken som är tillverkade av en tjej från Gällivare som heter Sophie Wallgren, hon är en fantastiskt duktig tjej.

I februari öppnade Lina Askebrand Studio7 som är frisering och skönhetssalong i centrala Gällivare.

– Vi har haft fullbokat sedan dess och det känns verkligen jättebra, över förväntan faktiskt! säger Lina.

Studio7 hyr ut två platser och funderar på att både utöka sitt utbud och anställa.

– Jag är öppen för förslag och ser helt klart en stor efterfrågan.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund