2017-04-11 10:31Nyheter

Det första huset på Repisvaara är överlämnat

null

Idag lämnades de första nycklarna över till LKABs ersättningshus på Repisvaara och flyttlasset för familjen går redan idag. Husbyggandet fortsätter i området och under våren får fler flytta in.

Jessika och Johan Kristensen med deras tre barn är de första som flyttar in i LKABs ersättningshus på Repisvaara. Nu lämnar de Murgatan i Malmberget för en ny början i en ny bostad.

- Det är en omvälvande dag för oss alla, säger Jessika som precis mottagit nycklarna till sitt nya hus. Det har gått smidigt från första stund och vi har längtat efter den här dagen länge, men idag är jag förvånad över hur snabbt allt gått.

Alexander Kult arbetar med samhällsomvandlingen på LKAB och är enig med familjen.

- Processen på Repisvaara har gått fort, även fast samhällsomvandlingen är, och har varit en lång resa, säger Alexander.

Lyckönskningar från kommunalråden

Gällivares kommunalråd ser utvecklingen som positiv och hoppas att familjen ska trivas.

- Jag vill önska Jessika och Johan lycka till i sitt nya boende. De är de första i en lång rad av fastighetsägare som kommer att ersättas med en ny villa, säger Lars Alriksson.

Jeanette Wäppling instämmer och fortsätter; det blir ett otroligt trivsamt och fint område med fantastisk utsikt mot både Dundret och ner mot samhället.

Fler villaägare flyttar snart in

Familjens flyttlass går redan idag, men det är inte förrän till sommaren då gräsmattan kan rullas ut som tomten blir helt färdig. Idag har familjen Kristensen inga grannar, men många fler hus blir snart inflyttningsklara.

- Det är annorlunda, för vi visste ju inte vilka grannar vi skulle få. Men helt otroligt nog har det slumpat sig så att båda mina morbröder ska bo på samma gata, skrattar Jessika.

Älvsbyhus som även levererat familjen Kristensens hus producerar idag för fullt. Ett till två hus i veckan går upp till Gällivare och totalt är det över fyrtio villor som de ska bygga. Leif Rehnberg som arbetat på Älvsbyhus 45 år berättar att det är en helt unik upplevelse att vara en del av samarbetet med LKAB och villaägarna.

- Det är positivt och jätteroligt att få uppleva det. Vi får en chans att etablera en relation till familjerna och får se deras nya hem ta form, forsätter Leif.

- 120 villor ska byggas på Repisvaara och i det arbetet samarbetar vi med många olika leverantörer säger Tina Helin Rytiniemi, LKAB. I nästa vecka kommer ännu fler bostäder, bland annat hus från det lokala företaget TN bygg, fortsätter hon.

På plats vid överlämnandet av huset fanns även Roger Joanson, Älvsbyhus, som sålt huset.

- Det är roligt att som ett norrländskt företag få vara en del av detta, säger han.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund