2017-03-23 11:43Nyheter

BHK Malmen – anrik hundklubb i Gällivare

null

Gällivare kommuns utvecklingsenhet har besökt Brukshundklubben Malmen tillsammans med Företagsbolaget. Det finns ca 6000 hundar registrerade i Gällivare så intresset i kommunen för våra fyrbenta vänner är stort.

Brukshundklubben Malmen är en ideell förening med drygt 200 medlemmar och är en lokal klubb inom SBK, Svenska Brukshundklubben. Klubbstugan Torpet ligger längs väg E45 mot flygplatsen i Gällivare. Klubben har ett nära samarbete med Gällivare Hundungdom som bedriver sin verksamhet i samma lokaler.

Ett antal personer med stort intresse av draghundar formade föreningen 1949 och några år senare antog man sina första grundstadgar. Till en början bestod verksamheten av tävlingar inom draghundssporten men redan efter några år så kom även intresset för utbildning av hundar inom lydnad och specialgrenar som spår, sök och rapport.

- I och för sig så var det ganska naturligt att man ville utöva sommargrenarna. SBK hade och har fortfarande ett stort samarbete med försvarsmakten och räddningstjänsten. Lokalklubbarna i landet fick ett ansvar att via kontrakt tillhandahålla välutbildade hundar som kallades in för tjänstgöring inom försvaret, förklarar Aina Vannestål, ledamot i BHK Malmens styrelse.

Efter en tid startade ett samarbete med polisen, främst med utbildning av civila hundar inom lavinsök.

- Våra tävlingsgrenar spår, rapport och sök kommer alla ursprungligen från användningen av hundar i krigstid. Spåra människor, rapport att springa med meddelanden, sök för att hitta människor i rasområden, fortsätter Aina.

Människor i generationer bakåt har upptäckt hundens allsidighet och dess många användningsområden.

- Vi fortsätter att förvalta anrika områden och hitta nya områden där hundens användning är oslagbar, säger Aina.

BHK Malmen bedriver i dag en omfattande verksamhet. Kurser, tävlingar, utställning och prov där man testar hundars mentalitet och för bevakningshundar inom försvaret. Allmänna kurser där klubben utbildar samhällets hundägare oavsett hundras i så kallad vardagslydnad för att få en bättre förståelse och ansvar mellan hundägare och icke hundägande människor. Klubben arrangerar tävlingar i draghundssport, lydnad, spår, rapport, sök, agility, rallylydnad och nose work.

- SBK har nyligen tagit över ansvaret att utbilda assistanshundar, hundar som ökar möjligheten för människor att få en större delaktighet i samhället exempelvis diabeteshundar, säger Aina.

Sedan 1981 driver BHK Malmen kommunens hundgård som hundpensionat. En verksamhet som möjliggör två heltidstjänster. Under helgerna är det medlemmar som ansvarar för pensionatet.

- Vi har under många år tagit emot personer som vi har varit handledare för, personer som har behövt få jobba med något helt annat än sitt vardagliga jobb då de har haft en så kallad sjukdomsbild. De har funnit ro i att jobba med våra hundar i pensionatet och efter en tid så har de kunnat återgå i vanligt arbete. Vi tar varje år emot ungdomar som jobbar under sommaren, praktikanter från skolor såsom elever från Grans naturbruksgymnasium. Det finns även personer som fullgjort sin samhällstjänst hos oss, förklarar Aina och fortsätter;

Vi vill kunna erbjuda våra medlemmar verksamhet året om, idag är verksamheten slumrande under vinterhalvåret då det mest är draghundsaktiviteter på gång. En önskan är att få möjlighet att bygga ut hundgården för att erbjuda fler hundägare möjlighet plats för daghundar och pensionat skulle öka våra intäkter. Med ökade intäkter skulle vi kunna bygga en egen inomhuslokal för aktiviteter året om. En sådan lokal skulle ge våra aktiva tävlingsekipage en längre säsong att träna på och det skulle öka vår konkurrenskraft i de stora mästerskapen. Idag har BHK Malmen flera ekipage uttagna till SM 2017 och vi vill att fler ska ha möjligheten att komma dit, säger Aina.

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund