2015-04-16 10:42Nyheter

Årets ungdomsråd finns i Gällivare

null

I samband med Sveriges ungdomsråds årliga kongress i mitten av mars utsågs ”Årets ungdomsråd”. Stolta mottagare av utmärkelsen blev ungdomarna i Gällivare med motiveringen; Utmärkelsen går till ett ungdomsråd som alltid finns representerade, som reser längst och minglar mest.

Varje år arrangerar Sveriges ungdomsråd flera nationella träffar för sina medlemmar. I början av februari var det dags för en inspirationshelg i Gällivare där över 100 ungdomar från hela landet deltog. Det blev den största inspirationshelgen någonsin i rådets historia. Som värdar till den lyckade träffen fick team Gällivare även utmärkelsen ”månadens ungdomsråd”, för både februari och mars månad.

- Att vi får de här utmärkelserna innebär att vi är grymma och får en massa pepp. Det motiverar oss att arbeta vidare, för det vi gör är bra, säger Linda Sandvärn.

Renen Sven
Under inspirationshelgen anordnades föreläsningar, workshops och en rad aktiviteter med fokus på naturupplevelser.

-Vi får alltid mycket frågor om renar på våra träffar. Om vi har dem som husdjur och sådana saker, så vi hyrde in renen Sven. Alla var fascinerade av att få träffa en riktig ren och bilder från Gällivare spreds snabbt på sociala medier. Vi var också ut på norrskensjakt och hade turen att få se det, säger Linda.

Ungdomsrådet jobbar för ökat inflytande samtidigt som de försöker påverka politiska beslut i kommunen. Något de jobbat länge med är att få en kurator till ungdomsmottagningen, vilket det nu har tagits beslut om efter en skrivelse till kommunstyrelsen.

- Vi har många olika saker vi vill jobba med men det här var något vi länge fokuserat på. Det betyder att ungdomar kan påverka och politikerna lyssnar på oss, fortsätter Linda.

Orka bry sig
Ungdomsrådets motto och budskapet till kommunens ungdomar är att man ska ”orka bry sig”.

- Vi är de som inte sitter hemma och gnäller och våra möten är öppna för alla mellan 13-26 år, avslutar Arvid Nordvall och hälsar fler engagerade ungdomar välkomna.

På bild övre raden fr vänster: Fredric Olofsson, ungdomskonsulent, Rasmus Holmgren, Arvid Nordvall och Karin Lyngmark, ungdomskonsulent.

Mitten fr vänster: Melinda Sannelind, Sanda Antonic och Feliz Lindenhall

Nedre raden fr vänster: Maya Wiippola, Linda Sandvärn och Jonna Öryd.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund