2016-04-14 11:57Nyheter

Arctic Hill Climb i Gällivare

null

I år arrangeras det första Arctic Hill Climb i Gällivare av Ignition AB i samarbete med Dundret och Gällivare kommun. Är du en skoterälskare och vill uppleva sann lapplandsanda är detta event perfekt för dig.

Den 7 maj går Gällivares första Arctic Hill Climb med snöskoter av stapeln. Arrangören bakom eventet är Ignition AB i samarbete med Dundret. Här får startfältet chansen att köra snöskoter i backen efter att skidsäsongen är över. En upplevelse utöver det vanliga utlovas för skoterälskare.

- Det här blir den första Hill Climb-tävlingen som anordnas med Dundret. Vi hoppas på varmt och skönt väder och det blir en publikvänlig tävling som är väldigt teknisk vilket lockar många förare. Det kommer finnas mat och bland annat skoter- och friluftskläder till försäljning under eventet. Dagen avslutas med prisutdelning och en avslutningsfest på Dundret, säger David Götzmann, VD Ignition AB.

- Vi tycker det är jättekul med nya evenemang och idéer som inte alltid har koppling till skidåkning. Det är dessutom extra kul att vi kan nyttja snön som ligger kvar i backarna efter att skidsäsongen är över. Vi har mycket skotergäster som kommer till oss under säsongen och vi hoppas att än fler ska hitta hit, säger Amanda Matti, säljchef Dundret Sweden AB.

Arctic Hill Climb avgörs via tidtagning och deltagarna kommer köra en och en. Banan är placerad i backe men startar på plan mark. Dundrets pistmaskiner fixar underlaget för bästa möjliga förutsättningar. När deltagarna tar sig högre upp i banan kommer lutningen att öka och bli mer avancerad. Den tekniska banan betyder att god erfarenhet behövs för att genomföra tävlingen.

- Det blir ett event som “ride on a bullet”. Vinnaren av Arctic Hill Climb blir den som klarar av att hålla en stadig kurs i en oberäknelig miljö. Det påminner lite om börsen – alltid spännande och ingenting för den med svaga nerver, säger Andreas Hinzer, utvecklingschef Gällivare kommun.

Deltagande i evenemanget är gratis, registrering sker via Ignitions hemsida och ger möjlighet att ta del av ett erbjudande på boende på Dundret. Tävlingen är en mixklass där alla är välkomna, killar som tjejer. Även om du inte bland de 45 tävlande så är Arctic Hill Climb en upplevelse utöver det vanliga. Besökare kan även få hjälp med planering och bokning av upplevelsen. Många roliga och spännande aktiviteter pågår hela veckan innan eventhelgen.

Läs mer på ignitionab.se och dundret.se

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund