2015-03-25 11:45Nyheter

Alla tiders mångfald

null

Alla tiders café i Gällivare har vunnit priset som mars månads mångfaldsföretag och är samtidigt det första av ortens företag som nu tilldelats priset.

– Jag blev jätteförvånad, och glad förstås. Det är alltid kul att bli uppmärksammad, säger Carina Backman.

Face of Gällivare delar ut priset och motiveringen lyder; ”Alla tiders café är en central samlingsplats i vårt samhälle. Ett av kommunens ansikten utåt. Tack vare Carinas öppenhet i frågan om etnicitet och kulturell bakgrund har flera av våra nya medborgare fått arbete och det är bra för Gällivare!”

– När jag anställer går jag mycket på första känslan, hur jag upplever personen. Jag lägger också stor vikt på en bra ”team-känsla” och att man är ”service-minded”. Vi välkomnar mångfald bland våra gäster, och givetvis också bland våra anställda, säger Carina Backman.

Varje månad ska ett företag i Gällivare väljas till månadens mångfaldsföretag.

– Mångfald är ett brett begrepp och något som är svårt att mäta. Det handlar inte bara om ålder, kön, etnicitet, religion, funktion och sexuell läggning utan är betydligt bredare än så, säger Mia Edin, projektledare Face of Gällivare.

Face of Gällivare är en samhällsprocess som startade i september 2013. Målsättningen är att öka trivseln hos medborgarna inom Gällivare kommun genom att arbeta utifrån fyra värdegrundsord: trygghet, gemenskap, medmänsklighet och alla människors lika värde. Det kan gälla kulturella skillnader, uppväxt, erfarenheter och intresseområden.

– Ja, egentligen allt det som gör oss lika eller olika. Att en verksamhet, på allvar arbetar med mångfaldsperspektiv, betyder att densamma har förstått värdet i människors olikheter och faran med dess motsats, säger Mia Edin.

Initiativet till Face of Gällivare kommer från Gällivare kommun, LKAB, Norrbottens Läns Landsting och Boliden vilka tillsammans med Sparbanken Nord och Företagsbolaget finansierar processen. Idén till arbetsprocessen kommer från de som arbetar med Face of Gällivare.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör