2019-02-12 07:31Pressmeddelande

Idag byter FTF namn till Forena

Efter ett enhälligt beslut på förbundsfullmäktigemötet i höstas har det blivit dags för försäkringsbranschens fackförbund FTF att byta namn. Från och med idag heter förbundet Forena och lanserar samtidigt en ny grafisk profil.

- Vi byter namn för att bli kändare och attraktivare för fler så att vi kan växa och framtidssäkra vår fackliga styrka. FTF var en förkortning som inte längre stod för något, medan namnet Forena för tankarna till att vi är facket som förenar försäkringsbranschen, säger Anders Johansson, förbundsordförande i Forena.

De senaste åren har förbundet varit inne i en förändringsprocess där varumärke och medlemserbjudanden setts över för att få förbundet att växa. I samband med detta identifierades behovet att hitta ett nytt namn och ett nytt utseende. Forena har därför tagit fram en grafisk profil som ger tydligare uttryck för det varumärke förbundet är idag.

- Den nya grafiska profilen speglar Forenas förändringsresa och det nya innehåll vi arbetat fram de senaste åren. Medlemmarna kommer känna igen oss, men det ska synas att vi har blivit ett starkare och modernare fackförbund, säger Anders Johansson.

Bakgrund till namnbytet
För att värna den fackliga styrkan på lång sikt beslöt Forenas kongress 2016 att förbundet måste börja växa. Därefter inleddes ett omfattande förändringsarbete där varumärke och medlemserbjudanden sågs över för att bli mer attraktiva och relevanta. I samband med detta identifierades behovet att hitta ett nytt, tydligare namn. I oktober 2018 röstade förbundsfullmäktige enhälligt igenom att FTF skulle byta namn till Forena. Det nya namnet börjar användas från och med den 12 februari 2019.

Om Forena - försäkringsfacket

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Vi är partipolitiskt obundna och en del av TCO.