2018-06-25 06:48Pressmeddelande

FTF sätter #metoo på agendan i Almedalen

Försäkringsbranschens fackförbund FTF deltar i TCOs seminarium ”Me too - från hashtag till handling” i Almedalen. Tillsammans med bland andra kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke kommer FTFs arbetsmiljöexpert diskutera hur #metoo påverkat samhället och försäkringsbranschen.

- Me too-rörelsen visade att sexuella trakasserier är ett utbrett arbetsmiljöproblem. Nu är det upp till arbetsgivare och fack att åstadkomma förändring. Därför känns det viktigt för FTF sätta frågan på agendan i Almedalen, säger Christian Sundin, arbetsmiljöexpert på FTF.

Seminariet kommer bland annat diskutera vilka erfarenheter fack, arbetsgivare, anställda och politiker har av arbete med att förebygga och hantera sexuella trakasserier, vad som har gjorts hittills och hur vi fortsätter framåt. I samband med seminariet lanseras även den nya upplagan av TCOs Handbok mot sexuella trakasserier i arbetslivet som FTF varit med och tagit fram.

- Som försäkringsbranschens fackförbund vill vi driva en positiv förändring där alla känner sig trygga på jobbet. I det arbetet kommerHandbok mot sexuella trakasserier i arbetslivet vara till stor hjälp för våra förtroendevalda! säger Christian Sundin.

Seminariet ”Me too - från hashtag till handling” äger rum den 2 juli kl. 15:00 – 15:45 i TCO-landet på Strandgatan 19 i Visby. Medverkar gör Christian Sundin, arbetsmiljöexpert, FTF – facket för försäkring och finans, Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister, Eva Nordmark, ordförande, TCO, Anne Lagercrantz, divisionschef, SVT nyheter och sport, Maria Smitmanis Lyle, sjuksköterska och engagerad i vårdens metoo-upprop #nustickerdettill. Johanna Palmström modererar samtalet.

Om Forena - försäkringsfacket

FTF - facket för försäkring och finans, är det största facket inom försäkringsbranschen. Våra medlemmar jobbar på försäkringsbolag, på banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare.