2018-10-04 10:31Pressmeddelande

FTF byter namn till Forena

Anders Johansson, förbundsordförande FTFAnders Johansson, förbundsordförande FTF

Försäkringsbranschens fackförbund FTF byter namn till Forena. Det beslutades av förbundets fullmäktigemöte idag.

- Det här är ett glädjande beslut som jag tror kommer gynna förbundet både nu och i framtiden. FTF är en förkortning som inte längre står för något, medan namnet Forena för tankarna till att vi är fackförbundet som förenar försäkringsbranschen, säger Anders Johansson, förbundsordförande i FTF.

FTF har de senaste åren varit inne i en förändringsprocess där förbundets varumärke och medlemserbjudanden ses över med syfte att få förbundet att växa. I samband med detta identifierades behovet att hitta ett nytt, tydligare namn. Idag lade förbundsstyrelsen fram förslaget att byta namn till Forena, vilket beslutades enhälligt av förbundsfullmäktige.

- Kongressen gav oss i uppdrag att få förbundet att växa för att värna den fackliga styrkan på lång sikt. Genom att byta till ett tydligare namn vill vi bli kändare och mer relevanta för fler, säger Andreas Westerius, kanslichef på FTF.

Planen är att det nya namnet ska börja användas i början av nästa år. Det exakta datumet kommer beslutas av förbundsstyrelsen och kommuniceras kort därefter.

Bakgrund till namnbytet

FTF har de senaste åren varit inne i en förändringsprocess där förbundets varumärke och medlemserbjudanden ses över för att bli mer attraktiva och relevanta. Syftet är att få förbundet att växa så att den fackliga styrkan kan värnas på lång sikt. På uppdrag av kongressen tillsatte förbundsstyrelsen en utredning om FTF behövde byta namn. Utredningen visade att ett namnbyte skulle gynna förbundets målsättning om att växa, vilket ledde fram till förbundsfullmäktiges beslut idag. FTFs förbundsfullmäktige äger rum varje år med undantag för de år förbundet har kongress.

För mer information, kontakta gärna:
Hanna Kretz, pressansvarig på FTF, 076-790 17 18, hanna.kretz@ftf.se

Om Forena - försäkringsfacket

FTF är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Vi är partipolitiskt obundna och en del av TCO.