2022-03-08 11:05Pressemeddelelse

Fristads underskriver den nye internationale Accord-aftale

Fristads - som er Kansas' svenske søsterbrand - viser sin kontinuerlige støtte ved at underskrive den nye internationale Accord-aftale for sundhed og sikkerhed inden for tekstil- og beklædningsindustrien. I aftalen går fagforeninger og virksomheder sammen om at sikre et sikkert arbejdsmiljø i beklædningsindustrien.

"Hos os kommer sikkerhed altid først, uanset om det gælder sikkerheden for de mennesker, der hjælper os med at producere vores produkter, eller de mennesker, der hver dag bærer vores tøj på arbejde. Vi er overbeviste om, at den nye aftale vil hjælpe os til fortsat at have fokus på rimelige og sikre arbejdsvilkår i Bangladesh,” siger Anders Hülse, som er administrerende direktør hos Fristads.

Ved at underskrive aftalen med UNI Global Union og IndustriALL Global Union forpligter Fristads sig til det sundheds- og sikkerhedsarbejde, der allerede er udført i Bangladesh. Samtidig forpligter virksomheden sig til at udvide de landespecifikke sundheds- og sikkerhedsprogrammer baseret på principperne fra Accord-aftalerne fra henholdsvis 2013 og 2018, som blev udarbejdet i kølvandet på Rana Plaza-tragedien, hvor mere end 1.000 beklædningsarbejdere døde efter et bygningskollaps.

”Mange af udfordringerne inden for tekstilsektoren er systemiske og kan ikke løses af en enkelt virksomhed. Derfor er arbejdet med initiativer med mange forskellige stakeholdere en vigtig del af vores arbejde. De giver os en unik mulighed for at arbejde sammen med ligesindede virksomheder samt organisationer. Og så sikrer de, at vores bæredygtighedsarbejde forbliver succesfuldt på den lange bane,” siger Anders Hülse.

For mere information om Fristads bæredygtighedsarbejde, besøg www.fristads.com.

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads, Kansas og Leijona er blandt de førende mærker inden for arbejdstøj til byggeri og konstruktion, industri og service på deres respektive markeder i Sverige, Danmark og Finland. Derudover eksporteres de tre brands til Europa. Fristads, Kansas og Leijona har over 600 ansatte og en samlet årlig omsætning på ca. 1,2 mia. svenske kroner. Arbejdstøjet fra de tre brands er af høj kvalitet og er udviklet i tæt samarbejde med slutbrugerne og altid med fokus på innovation og bæredygtighed.

Sofia Bennegård
PR and Communications Manager