2020-10-01 09:00Pressmeddelande

Nyhet! Fresh Flow ventilationsaggregat, appstyrd med värmeåtervinning

Ett kollage som visar Fresh Flow FDX i ett vardagsrum samt utomhus på en träfasad. Fresh Flow FDX ger dig frisk, ren och tempererad luft i alla rum, året om.

Fresh Flow ger en skön, balanserad och bekymmersfri ventilation i ditt hem samtidigt som du spar energi tack vare hög grad av värmeåtervinning.

Fresh AB lanserar nyheten Fresh Flow FDX, en energismart lösning för både dig och ditt hem. Flow tar tillvara på husets utgående värme och återanvänder upp till 85 procent till uppvärmning av den friska luft som tillförs. Flow ger dig en god inomhusmiljö och dessutom slipper du synlig och dyr kanaldragning.

- Med Fresh Flow breddar vi vårt utbud av smarta och nytänkande system för luftväxling i ditt hem. En produkt som både främjar din hälsa och spar energi, säger Stefan Johnsson, produktchef på Fresh AB.

En produktbild av Fresh Flow FDX.

Så fungerar Fresh Flow

Flowaggregatet består av den kraftfulla men tystgående Xenion® fläkten, vars genialiskt utvecklade vingar passerar luftströmmen nästintill ljudlöst. Den är dessutom utrustad med en sensor som reagerar om yttertemperaturen är för låg och anpassar då mängden luft som kommer in. Flow arbetar kontinuerligt och byter automatiskt luftriktning var 70:e sekund. När fläkten drar ut den förbrukade inomhusluften fångas en stor del av frånluftens värmeenergi upp och lagras i den inbyggda keramiska ackumulatorn. Under nästkommande 70 sekunder växlar fläkten riktning, för att ventilera in frisk utomhusluft som passerar den uppvärmda keramiska enheten.

Den svala utomhusluften värms upp under sin passage genom keramiken och blir till uppvärmd och fräsch tilluft som sprids i ditt hem.

Fresh Flow kan installeras separat, parvis eller flera i serie. Genom appen kan du enkelt reglera alla dina installerade aggregat.

En sprängskiss över Fresh Flow FDX där aggregatets olika delar syns.

Sprängskiss av Fresh Flow FDX, ett ventilationsaggregat bestående av en fläkt och en keramisk ackumulator.

Med Fresh Flow får du:

• Trådlös kontroll via app eller kontrollpanel
  • Enkel montering i yttervägg
  • Möjlighet att bygga ut ditt system
  • Tapetserings- och övermålningsbar invändig del

Helt utan kanaldragning

Fresh Flow monteras enkelt i bostadens yttervägg, så som i vardagsrum eller sovrum, även kallade torra rum. Husets hygienutrymmen ventileras bäst med hjälp av en badrumsfläkt, till exempel Fresh Intellivent Sky, samt tilluft via ventil i intilliggande hall eller biutrymme.

Systemet är ett perfekt alternativ i bostäder där det inte finns möjlighet att installera kanaler och koppla in ett traditionellt ventilationssystem. Flow är en utmärkt produkt för tillexempel fritidshus, garage, friggebodar eller attefallshus.

Den invändiga delen är tapetsering- och övermålningsbar. Du kan dessutom sköta allt underhåll och rengöring själv.

Trådlös kontroll

Fresh Flow styrs trådlöst via appen Fresh Ventilation eller via tillbehöret Fresh Kontrollpanel.

- Via appen eller kontrollpanelen ges full kontroll över Fresh Flow-systemet och dess förvalda driftprofiler. Möjlighet finns att skapa egna ventilationsprofiler, på så vis kan du skapa en skräddarsydd profil till sovrummet eller när du är bortrest på semester, säger Stefan Johnsson.

En planlösning över ett hus som visar hur ett Fresh Flow FDX system kan placeras.

En tumregel; ett aggregat per rum eller motsvarande ca 15 m2

För mer information besök fresh.se

Om Fresh AB

Fresh AB är en av Skandinaviens ledande leverantörer av ventilationsprodukter. Vi har sedan 70-talet levererat högkvalitativa lösningar och system för en bättre innemiljö till kunder över hela världen. Våra lösningar är konstruerade och tillverkade med optimal kvalitet för en hög driftssäkerhet och lång livslängd. Med en egen konstruktionsavdelning och tillverkning erbjuder vi korta ledtider och en hög flexibilitet. Företaget grundades 1969 i Gemla utanför Växjö i Småland, där det fortfarande är verksamt. För mer information besök gärna vår hemsida https://fresh.se.

Monica Törnqvist
Produkt- och Marknadschef