2020-03-11 13:53Pressmeddelande

Slopad karensdag – ett välkommet besked

Anders Johansson, förbundsordförande ForenaAnders Johansson, förbundsordförande Forena

- Att regeringen slopar karensdagen är ett mycket viktigt och bra besked, säger Anders Johansson, förbundsordförande i Forena. Den som är sjuk ska inte gå till jobbet.

I samband med arbetet mot coronaviruset höll statsminister Stefan Löfven ett partiledarmöte tidigare i dag, som mynnade ut i slopad karensdag. Hittills har Sverige som enda nordiska land haft en karensdag med löneavdrag i sjukförsäkringen, men nu tas karensdagen bort omedelbart.

- Naturligtvis är våra medlemmars hälsa och säkerhet viktigast och vi välkomnar regeringens beslut. Samtidigt finns också en oro över hur försäkringsbranschen och näringslivet i stort påverkas om utbrottet blir ännu större. Vi kan nog räkna med samhällsekonomiska konsekvenser framöver. För att minimera riskerna för alla parter är slopad karensdag ett utmärkt beslut, avslutar Anders Johansson.

Om Forena - försäkringsfacket

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare.

Annis Prhat
Kommunikationsansvarig