2020-03-11 11:40Pressmeddelande

Nytt kollektivavtal mellan fackförbundet Forena och arbetsgivarorganisationen FAO

Anders Johansson, Forenas förbundsordförande Anders Johansson, förbundsordförande Forena

Försäkringsbranschens fackförbund Forena och arbetsgivarorganisationen FAO har kommit överens om ett nytt kollektivavtal om löner och allmänna anställningsvillkor.

Det nya avtalet innehåller smärre redaktionella förändringar och kommer att gälla från 1 april 2020 till och med den 31 mars 2021. Forena och FAO är sedan tidigare överens om en modell för lokal lönebildning. Parterna följer märket.

Dessutom har Forena och FAO kommit överens om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som under 2020 ska se över arbetsmiljöavtalet. På sikt ska parterna även se över medbestämmandeavtalet.

-Vi har i grunden ett starkt kollektivavtal som fungerar väl för båda parter. För Forena var det därför redan från början viktigt att få upp arbetsmiljöfrågorna på bordet denna gång. Arbetsmiljön är en av de viktigaste frågorna för våra medlemmar och att parterna nu tar gemensamt ansvar för att modernisera avtalet känns mycket bra, säger Anders Johansson, förbundsordförande i Forena.

Inom kort inleds förhandlingarna om KFO-avtalet, det vill säga det kollektivavtal om löner och allmänna anställningsvillkor som gäller på Folksam.

Om Forena - försäkringsfacket

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare.

Lotta Linderson
Lotta Linderson