2019-01-18 09:03Pressmeddelande

FTF: Regeringen måste rivstarta ny pensionsreform

Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef på FTF.Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef på FTF.

Efter 131 dagar har Sverige till slut en statsminister på plats. Det är ett välkommet besked. Men eftersom mycket viktig tid gått förlorad begär försäkringsfacket FTF att den nya regeringen rivstartar med reformer för höjda pensioner.

- Reformtempot för det allmänna pensionssystemet måste växlas upp. Pensionsgruppens förslag om höjd pensionsålder är inte tillräckligt. För att nå målsättningen om en allmän pension runt 60 - 65 procent av slutlönen behöver även pensionsavgifterna höjas, säger Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef på FTF – facket för försäkring och finans.

I januariavtalet som Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet kommit överens om finns en punkt om att den högre skatt pensionärer betalar ska tas bort 2020. Dock inget om hur regeringen avser ta ansvar för problemet med de sjunkande allmänna pensionerna.

- Den nya regeringen behöver öka incitamenten för privat pensionssparande. Med den ökade rörligheten på arbetsmarknaden och det faktum att prestationens betydelse har minskat i det allmänna pensionssystemet, måste det vara gynnsamt för alla att ta ansvar för sin pension, säger Håkan Svärdman.

En färsk rapport från FTF visar att prestationens betydelse har minskat i det allmänna pensionssystemet. Idag krävs minst 41 arbetsår med en genomsnittlig månadsinkomst för att nå över gränsen för garantipension – det vill säga samma grundskydd som den som inte arbetat alls har rätt till.

Läs FTFs samtliga kommentarer till januariavtalet här.

Om Forena - försäkringsfacket

FTF, som byter namn till FORENA den 12 februari, är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Vi är partipolitiskt obundna och en del av TCO.