2019-09-26 05:31Pressmeddelande

Forena fyller 100 och ger ut bok om försäkringsbranschen

2019 har försäkringsbranschens fackförbund Forena funnits i 100 år. I samband med jubileet ger Forena ut boken Försäkring och trygghet i en förändrad värld som en hyllning till försäkringsbranschen. Boken släpps idag den 26 september.

- I 100 år har Forena jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda i försäkringsbranschen. Jag är otroligt stolt över alla våra medlemmar och förtroendevalda som gör ett viktigt jobb för Sverige och för människors trygghet, säger Anders Johansson, förbundsordförande i Forena.

I boken Försäkring och trygghet i en förändrad värld – Forena 100 år diskuteras flera aspekter av försäkringarnas roll i samhället, dess historia och framtidsutmaningar. Boken ges ut på Premiss förlag i samband med att fackförbundet Forena, som organiserar de anställda i försäkringsbranschen, fyller 100 år. Boksläppet sker i anslutning till Forenas förbundsfullmäktigemöte den 26 september.

- Försäkringar är en oumbärlig beståndsdel i det moderna samhället, både för samhällsekonomin och som komplement till välfärden. Det vill vi uppmärksamma med den här boken, säger Anders Johansson.

I boken medverkar: Anders Johansson, förbundsordförande Forena, Anna Danielsson Öberg, frilansjournalist, Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet, Alf Sjöblom, ekonomhistoriker och Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef Forena. Redaktör är Håkan A Bengtsson, VD Arenagruppen.

Boken kan köpas i nätbokhandlar och finns att läsa digitalt på Forenas hemsida.

Om Forena - försäkringsfacket

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Vi är partipolitiskt obundna och en del av TCO.