2023-12-18 08:00Pressmeddelande

Fackförbundet Forena blir ny medlem i PTK

PTK välkomnar Forena som ny medlem i PTK från årsskiftet. Forena är det största fackförbundet i försäkringsbranschen med drygt 13 000 medlemmar i privat sektor.

PTK samlar förhandlingsstyrkan hos fackförbund med privatanställda tjänstemän inom TCO, Saco och Ledarna. Inom PTK samverkar medlemsförbunden i frågor om pension och försäkring, inflytande, arbetsmiljö och omställning. Vid föregående årsskifte hade de 25 medlemsförbunden 975 000 medlemmar i privat sektor. När Forena går med i PTK ökar antalet PTK-förbund till 26 och antalet medlemmar med drygt 13 000. Forena blir det åttonde största medlemsförbundet i PTK.

- PTK är en viktig samverkansorganisation för facken och Forena ser verkligen fram emot att nu kunna vara med och bidra i de många angelägna frågor som rörde anställda på svensk arbetsmarknad just nu, säger Forenas förbundsordförande Anders Johansson.

- Vi är glada att få välkomna Forena som nya medlemmar i PTK. Inom PTK samverkar medlemsförbunden i förhandlingar om huvudavtal och några av de största kollektivavtalen på svensk arbetsmarknad. Med Forena som medlemmar stärks PTK:s position som förhandlande part för privatanställda tjänstemän ytterligare, säger PTK:s nyvalde ordförande Peter Hellberg.

Medlemskapet träder i kraft den 1 januari 2024.

Kontakt:

Emilia Emtell, kommunikationschef PTK: 073-745 36 03 eller emilia.emtell@ptk.se

Lotta Linderson, pressansvarig, Forena: 070-521 60 39 eller lotta.linderson@forena.se

Ämnen: ptk

Om Forena - försäkringsfacket

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare.

Lotta Linderson
Lotta Linderson