2020-06-02 14:32Pressmeddelande

Anders Johansson omvald Forena-ordförande

Anders Johansson, förbundsordförande ForenaAnders Johansson, förbundsordförande Forena

I dag har Forenas kongress valt en ny styrelse. En mycket glad Anders Johansson (Folksam) omvaldes som ordförande för Forena – försäkringsfacket. Anders Johansson mottog varma applåder (om än de flesta via länk) och tackade för förtroendet. Susanne Lindberg (Länsförsäkringar) omvaldes till förste vice ordförande och till andre vice ordförande utsågs Jane Olofsson (Skandia).

Ordinarie styrelseledamöter i Forenas förbundsstyrelse under kommande kongressperiod är:

• Anders Johansson, Folksam (ordförande)
  • Susanne Lindberg, Länsförsäkringar (förste vice ordförande)
  • Jane Olofsson, Skandia (andre vice ordförande)

• Niclas Berthilsson, SFIS
  • Anneli Ersson, Folksam
  • Maria Flodqvist, If
  • Ingrid Laurén-Heumann, Skandia
  • Linnéa Niklasson, Länsförsäkringar
  • Linda Pettersson, Länsförsäkringar
  • Elisabeth Sandblom, Trygg-Hansa
  • Gunilla Törnqvist, Bliwa

På grund av corona-pandemin arrangerades Forenas kongress digitalt. Kongressen är förbundets högsta beslutande organ. Den sammankallas vart fjärde år och består av förtroendevalda från hela landet. På kongressen diskuteras viktiga frågor om förbundets organisation och verksamhet. I vanliga fall är kongressen en större fysisk sammankomst, men i år, med reserestriktioner och förbud mot större sammankomster, valde förbundet alltså att arrangera den digitalt.

Om Forena - försäkringsfacket

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare.

Jimmy Johnsson
Jimmy Johnsson