2019-06-19 06:13Pressmeddelande

37* kommuner i Sverige försäkrar inte skolbarnen på sommarlovet

Håkan Svärdman, Forenas samhällspolitiska chef Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef Forena

I dagarna går drygt 1 miljon barn på sommarlov. Men 37* kommuner i Sverige har valt att inte försäkra sina grundskolelever på fritiden, visar en ny kartläggning från fackförbundet Forena. Totalt finns 168 950 grundskoleelever i dessa kommuner. Av dem uppskattas 55 800 även sakna privat barnförsäkring.

- Barn som helt saknar försäkring och råkar ut för en skada som gör att de förlorar sin framtida arbetsförmåga får den lägsta ersättningen från Försäkringskassan. En ersättning som ligger under fattigdomsgränsen i Sverige, säger Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef på fackförbundet Forena.

De flesta kommuner i Sverige väljer att försäkra sina grundskoleelever både på skoltid och på fritiden, men 37* stycken försäkrar endast eleverna under skoltid. Något som få föräldrar känner till. En intervjuundersökning som Ipsos genomfört på uppdrag av Forena visar att 52 procent av föräldrarna är osäkra på om skolbarnsförsäkringen gäller endast under skoltid eller dygnet runt. 9 av 10 föräldrar vill dock att kommunerna ska ha en lagstadgad skyldighet att teckna skolbarnförsäkringar som ger ett likvärdigt skydd oavsett i vilken kommun man bor.

- Fritiden är den mest olycksdrabbade tidpunkten i barns vardag, inte minst under sommarlovet. Därför borde kommunerna prioritera att försäkra sina elever även på fritiden. Det handlar om en extra kostnad på 40 – 50 kronor per elev och år, säger Håkan Svärdman.

Kommunerna som inte försäkrar sina grundskolelever på fritiden, sorterade efter län:

Dalarna

Västerås

Hjo

Ydre

Rättelse: *Efter att kartläggningen publicerades den 19 juni fick Forena information om att kommunerna Vallentuna och Österåker den 1 januari 2019 gått över till att heltidsförsäkra sina grundskolelever. Dock hade kommunerna inte uppdaterat informationen om detta på sina respektive hemsidor, varför de i kartläggningen listats bland kommunerna som endast försäkrar sina grundskolelever på verksamhetstid.

Om kartläggningen
Kartläggningen av kommunernas skolbarnförsäkring är genomförd av Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef på Forena. Intervjuundersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos på uppdrag av Forena, och omfattar ett representativt urval av föräldrar med barn under 18 år. Sammantaget intervjuades 858 personer under perioden 22 maj - 5 juni 2019.

Kartläggningen och intervjuundersökningen ingår i Forenas nya rapport Vem försäkrar barnen? som släpps idag. Rapporten utgör den första delen i Forenas välfärdspolitiska program. Hela rapporten finns att läsa här.

En debattartikel om rapporten publicerades på Aftonbladet debatt idag.

Om Forena - försäkringsfacket

Forena (fd FTF) är försäkringsbranschens fackförbund. Sedan 1919 har vi jobbat för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Vi är partipolitiskt obundna och en del av TCO.

Håkan Svärdman
Samhällspolitisk chef