2021-03-01 07:05Pressmeddelande

Tillbaka till rötterna, en ny analog kamera från Ilford.

Nya Ilford Sprite 35-II är en prisvärd och återanvändbar 35 mm, analog, kompakt filmkamera som hyllar den ursprungliga Sprite 35 från 1960-talet.

Det finns många goda anledningar till detta – många älskar den autentiska känslan i fotografier gjorda från ett negativ. Där finns disciplinen i att bara ha 24 eller 36 exponeringar att jobba med, och spänningen i att ha en rulle på framkallning. Sen finns det en längtan efter att sakta ner från den digitala teknikens obönhörliga tempo och krav på omedelbar tillfredsställelse.

På 1960-talet fanns det inte många kameror som var så prisvärda och enkla att använda som Sprite 35. Glöm allt om slutartider, bländare och ljusmätare – sätt bara i en rulle film, tryck på knappen och dra fram nästa ruta. Det var en attraktiv kamera för folk som ville ta ett par snapshots utan att bekymra sig om inställningarna.

Den nya Ilford Sprite 35-II för arvet vidare och tillgodoser behoven hos de som vill börja fotografera med 35 mm film och vill ha en enkel kamera helt utan krusiduller. Det är ett steg upp från engångskamerorna, och eftersom den kan återanvändas slipper man onödigt avfall.

Kameran har en fast slutartid på 1/120 s med ett 31mm f/9 objektiv, objektivet har ett linselement och fast fokus, perfekt för att fånga de flesta situationer. Den har också inbyggd blixt med 15 sekunders uppladdningstid för fotografering i svaga ljussituationer. Användaren kan ladda sin Sprite 35-II med sin favoritfilm, om det nu är negativ färgfilm eller svartvitt, och ta snabba snapshots eller fånga stämningsfulla svartvita scener. Kameran har spak för manuell frammatning inför varje exponering och för att veva tillbaka filmen när rullen är slut.

Ilford Sprite 35-II är ett roligt och prisvärt sätt att ge sig in i analog fotografering och uppleva det magiska kornet från analoga fotografier.

Pris och leverans

Ilford Sprite 35-II börjar skeppas i mars

Rekommenderat försäljningspris är 549 SEK

För mer information vänligen kontakta: lasse.ericsson@focusnordic.se