2013-04-17 07:01Pressmeddelande

Ricoh lanserar ny ”high end” kompaktkamera utan optiskt lågpass-filter

null

Ricoh GR är en kompaktkamera med avancerade specifikationer, som bl.a: APS-C CMOS-sensor med 16,2 MP, 3” LCD-skärm med 1.230,000 bildpunkter, ljusstyrka F/2,8 och avsaknad av lågpass-filter.

Nyckelfunktioner

1. Objektivet

Ricoh GR har ett nyutvecklat objektiv, 18,3mm F/2,8 (motsvarar 28mm i 35mm formatet), vars upplösning väl klarar de höga krav som den nya sensorn utan lågpass-filter kräver. För att hålla olika optiska fel under kontroll används två asfäriska linselement och extra högbrytande glas. Med nio bländar-lammeller skapas en prefekt rund bländaröppning som ger en vacker oskärpa (bokéh). Ett manuellt inbyggt ND-filter (gråfilter), tillåter användning av stor bländaröppning även i kraftigt ljus, och ger möjlighet till snygg oskärpa även då.

2. Sensorn

GR har en nyutvecklad CMOS-sensor i APS-C storlek med 16,2 megapixel (samma storlek som flertalet systemkameror på marknaden), som tillåter ISO-inställning upp till 25 600 med lågt brus. Sensorn är optimerad för objektivet och avsaknaden av lågpass-filter gör att maximal bildkvalité uppnås.

3. Designen

Trots att allt annat är ”stort” (sensorn, funktioner, bildkvalité), så är kameran mycket kompakt.

4. Professionella funktioner

Kameran har reglage och inställningsmöjligheter som en systemkamera, och fotar även i RAW-format (DNG som är kompatibelt med i princip alla bildbehandlingsprogram).

5. LCD-skärm med detaljrikedom

Den 3” stora LCD-skärmen är högupplöst med hela 1.230,000 bildpunkter. Det är i skrivande stund, ”bäst i klassen”.

6. Nya autofokusmekansism

Det nyutvecklade AF-systemet fokuserar på 0.2 sekunder. Tillsammans med den korta start-tiden för kameran (ca 1 sekund) ger det oanade möjligheter att fånga ögonblicksbilder.

7. Filmning

GR filmar i Full HD (1920 x 1080 pixlar, i 16:9, 30 bilder per sekund) i H.264-format.

8. Övrigfunktioner

I.  Digital nivå-indikator (2-vägs)

II.  Stereo-mikrofon

III.  Kromatisk moare-kompensation

IV.  Kompatibel med UHS-1 höghastighets-minneskort

V.  Kompatibel med Eye-FI trådlösa minneskort

VI.  SILKYPIX Developer Studio 3.0 LE för PENTAX RICOH IMAGING RAW, data mjukvara på köpet för framkallning av RAW-filer.

Pris och tillgänglighet

Ricoh GR börjar levereras under maj och kommer att kosta ca: 6 600:- kronor inkl. moms.

För mer information kontakta: Helge.Rose@focusnordic.no

Om Focus Nordic – Sweden

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Delkin Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Impossible, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex, Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun och Rotolight. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se