2023-05-04 06:58Pressmeddelande

NiSi lanserar ett nytt spännande sortiment av Cinema-objektiv

NiSi AthenaNiSi Athena

NiSi är känt för att tillverka optik i världsklass och nu utökar företaget sitt produktsortiment med en helt ny serie professionella cinemaobjektiv.

Den nya NiSi Athena Cinema-serien finns med PL-, Sony E- och Canon RF-fattning och serien täcker de vanligaste brännvidderna och består av fem objektiv: 14, 25, 35, 50 och 85 mm. Alla objektiven har en ljusstark bländare på T1.9, förutom 14 mm som har en bländare på T2.4.

Objektiven är lätta och utformade för användning med mindre cinemakameror som Sony FX3, Canon R5C eller Red Komodo, men går också bra att använda på större kameror med VistaVision sensor tack vare objektivets stora bildcirkel på 46mm.

Objektivserien har flera unika egenskaper, till exempel samma vikt och ett drop-in filterfäste (E och RF-fäste) för ett mer flexibelt arbetsflöde och kreativ kontroll.

Alla objektiv i serien väger så lite som 800 g (PL-fäste). Den låga och enhetliga vikten samt längden gör det enkelt att använda objektiven på en gimbal eftersom den inte behöver balanseras om.

Bländar- och fokusringarna har samma placering på alla objektiv. De har också samma fokusrotation på 300° och samma rotation på bländarringen så du behöver inte justera follow focus när du byter objektiv. En standard 0,8 MOD gör dem kompatibla med ett brett utbud av follow focus.

En annan unik egenskap hos objektiven är ett eget drop-in filter för E och RF-fattning och ett bakre filterfäste för PL-fästen, vilket gör det enkelt att byta filter under produktionen. Alla objektiv utom 14 mm har också samma 77 mm främre filtergänga.

Objektivens optiska konstruktion ger en knivskarp look med extremt låg kromatisk aberration och har minimalt med sk. focus breathing. Detta innebär att oavsett brännvidd eller bländarinställning är förändringen i synfältet när man justerar fokus från minsta fokusavstånd till oändlighet extremt liten. Alla objektiv har en 10-bladig bländare som ger en mjuk och tilltalande bokeh som lätt separerar motivet från bakgrunden.

Fluorescerande fokusskalor visas i både brittiska och metriska enheter på sidan av objektivet för exakt fokusjustering.

Objektiven finns tillgängliga som enskilda objektiv men också som kompletta kit med alla fem objektiven.

Prissättning och leverans

Alla linser börjar levereras i juli 2023.

NiSi Cine Lens set Athena prime PL-mount SEK 69290:-

NiSi Cine Lens Athena prime 14mm T2.4 E-mount SEK 16190:-

NiSi Cine Lens Athena prime 85mm T1.9 E-mount SEK 14790:-

För ytterligare information, vänligen kontakta lasse.ericson@focusnordic.se