2021-11-01 09:00Pressmeddelande

Mikael Westheimer ny CEO, leder Focus Nordic framåt

Från 1 november 2021 tillträder Mikael Westheimer som ny CEO för Focus Nordic, utöver sin nuvarande roll som Brand Director, Country Manager för Danmark och delägare. Jonas Wernbo som har haft posten som CEO sedan 2014 antar nya utmaningar inom Focus Nordic som Chief Operating Officer, utöver sin nuvarande roll som Country Manager för Sverige samt delägare.

Focus Nordic har vuxit under de senaste åren och vi finns nu på 28 marknader i Skandinavien, Baltikum, Central- och Östeuropa. Vi har anpassat oss till nya marknadstrender och nya arbetssätt under pandemin, och vi har ett mycket bra läge för fortsatt tillväxt. För att ta företaget till nästa nivå har vi inom ägargruppen kommit överens om att göra den här förändringen, säger Mikael Westheimer.

Som CEO har Mikael Westheimer det övergripande ansvaret för strategi, försäljning och utveckling. Han kommer att fokusera på att nå full potential för varumärkesportföljen, nya och befintliga marknader genom nära samarbete med lokala marknader och viktiga stödfunktioner för att skapa synergier.

Som COO har Jonas Wernbo det övergripande ansvaret för den dagliga verksamheten på huvudkontoret i Göteborg. Dessutom ansvarar han för utvecklingen av den globala verksamheten inom kikare och vårt interna varumärke Focus Sport Optics. Jonas tar en övergripande strategisk säljroll för de nordiska marknaderna med fokus på nyckelkunder.

Knut Aronsen kvarstår som Country Manager för Norge, styrelseordförande och delägare med ansvar för ekonomi och nyinvesteringar.

Om Focus Nordic
Vi har varit dedikerade till foto, video och optik sedan 1950-talet. Vi är idag mer passionerade än någonsin att dela kunskap, inspiration och leda branschen framåt.

Focus Nordic är en av de ledande distributörerna av foto, video och optik i Europa med mer än 60 varumärken som Tamron, Samyang, Panasonic, Zhiyun, Nanlite, Polaroid, Zeiss, Kodak, Focus Sport Optics och Focus I Love My Photos representerade på 28 marknader i Skandinavien, Central- och Östeuropa. Företaget grundades 2010 som en sammanslagning mellan ett svenskt, ett norskt och ett danskt företag och är privatägt. Focus Nordic har en årlig omsättning på 60 miljoner EUR och mer än 70 medarbetare. Med ett centraliserat huvudkontor i Sverige som täcker logistik, produktledning, marknadsföring, ekonomi och IT, tillsammans med lokal marknadsexpertis i lokala säljteam, täcker Focus Nordic alla marknader lokalt men effektivt som en marknad.

Om Focus Nordic – Sweden

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotodistributör. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Nanlite, Azden, Saramonic, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex, Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun, B&W Outdoor Cases, Chasing, Feelword, Hollyland, Kuvrd, Nanlite, SmallRig och Rotolight. Dessutom finns egna produkter under namnet Focus och Focus Sport Optics. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Karin Moberg
Marketing Communicator