2021-07-01 08:00Pressmeddelande

Focus Nordic, Transcontinenta Group och Digit Access bildar partnerskap

Gerrie Geijssen, CEO and owner of Transcontinenta Group, Melchior Lopez, CEO and owner of Digit Access and Jonas Wernbo, CEO and co-owner of Focus NordicGerrie Geijssen, CEO and owner of Transcontinenta Group, Melchior Lopez, CEO and owner of Digit Access and Jonas Wernbo, CEO and co-owner of Focus Nordic

Per den 30 juni 2021 har de tre ledande foto- och videodistributörerna Focus Nordic, Transcontinenta Group och Digit Access bildat ett partnerskap för att vidareutveckla den europeiska foto- och videomarknaden. Avsikten med detta initiativ är att ligga i framkant av verksamheten till förmån för våra gemensamma leverantörer, kunder och konsumenter.

Focus Nordic, närvarande på 28 marknader i Skandinavien, Baltikum, Central- och Östeuropa, och Transcontinenta Group, närvarande i Benelux-regionen, Tyskland, Storbritannien och Irland, har förvärvat en tredjedel av Digit Access, med närvaro i Frankrike, Spanien och Portugal.

Vi är glada att samarbeta med två av de viktigaste foto- och videodistributörerna och tillsammans utveckla den europeiska marknaden för foto- och videotillbehör. På detta sätt kommer vi att kunna erbjuda våra leverantörer och kunder det mest dynamiska produktutbudet på marknaden, säger Melchior Lopez, VD och delägare i Digit Access.

Samarbetet mellan de tre distributörerna kommer att fokuseras på de gemensamma varumärkena och respektera andra varumärken och områden där samarbete inte är lämpligt. Kundtjänst, IT, marknadsföring och logistik är några av de områden där partnerna kommer att utbyta bästa praxis och samarbeta.

Partnerskapet med Transcontinenta Group och Digit Access kommer att fullfölja vårt uppdrag att ge slutanvändarna allt de behöver för en optimal foto-, video- och optikupplevelse och att vara den bästa partnern för våra leverantörer och kunder genom att tillföra värde till deras verksamhet, tillägger Jonas Wernbo, VD och delägare i Focus Nordic.

Med detta partnerskap har Focus Nordic, Transcontinenta Group och Digit Access tagit ett viktigt steg för att vidareutveckla den europeiska foto- och videomarknaden. För kunder och konsumenter kommer detta att förbättra produkt- och tjänsteerbjudandet på de lokala marknaderna och för leverantörer kommer det att tillföra värde till deras varumärke genom förstärkt lokal marknadsexpertis och varumärkessynlighet.

Tillväxt och expansion genom samarbete finns i våra gener. Detta unika samarbete med två starka partners som delar samma vision om den snabbt föränderliga europeiska foto- och videomarknaden kommer oundvikligen att leda till en bättre representation av våra varumärken och en högre servicenivå för våra kunder. Vi kan inte vänta med att ta våra tre företag till nästa nivå, sammanfattar Gerrie Geijssen, VD och ägare till Transcontinenta Group.

Om Digit Access

Digit Access grundades 2004 av Serge Karmann och Melchior Lopez och erbjuder ett komplett sortiment av produkter tillägnad digital fotografering och professionell video med varumärken som Samyang, Zhiyun, Lexar, Peak Design, Polaroid, Benro, Starblitz, Laowa och många fler. Digit Access har närvaro i Frankrike, Spanien och Portugal, en årlig omsättning på 11 miljoner euro och 25 anställda. De erbjuder sina kunder en dynamisk försäljnings- och marknadsföringstjänst och har ett effektivt logistikcenter baserat i södra Frankrike.

Vi tror på att lyssna på våra kunder. Vi tror på att sätta människor i centrum för våra affärsrelationer, sammanfattar VD och delägare Melchior Lopez företagskulturen för Digit Access.

Om Focus Nordic

Focus Nordic är en av de ledande distributörerna av foto, video och optik i Europa med mer än 60 varumärken som Tamron, Samyang, Panasonic, Zhiyun, Nanlite, Polaroid, Zeiss, Kodak, Focus Sport Optics och Focus I Love My Photos representerade i 28 marknader i Skandinavien, Central- och Östeuropa. Företaget grundades 2010 som en fusion mellan ett svenskt, ett norskt och ett dansk företag och är privatägt. Focus Nordic har en årlig omsättning på 60 miljoner euro och mer än 70 anställda. Med ett centraliserat huvudkontor i Sverige som täcker logistik, produkthantering, marknadsföring, ekonomi och IT tillsammans med lokal marknadsexpertis i lokala säljteam, täcker Focus Nordic alla sina marknader lokalt men effektivt som en marknad.

Vi har varit dedikerade till foto, video och optik sedan 1950-talet. Vi är idag mer passionerade än någonsin att dela kunskap, inspiration och leda branschen framåt, säger VD:n och delägaren Jonas Wernbo.

Om Transcontinenta Group

Transcontinenta Group är en distributör för välkända ledande varumärken som Leica, Hasselblad, Tamron, Bushnell, Samyang, Peak Design, ThinkTank, Polaroid, Zhiyun, Godox och Lexar inom fotografering, video, sportoptik och mobil anslutning. Det grundades 1992 och är ett privatägt företag med huvudkontor i Nederländerna och försäljningskontor i Tyskland och Storbritannien. Den årliga omsättningen är 55 miljoner euro och organisationen består av 76 engagerade proffs inom försäljning, marknadsföring, produkthantering, administration, logistik och kundservice. Transcontinenta Group erbjuder ett eget logistikcenter utrustat med de senaste högteknologiska IT-teknikerna.

Vi är ett modernt, dynamiskt företag och en pålitlig affärspartner. Att hålla våra löften, tänka tillsammans med våra kunder och erbjuda den bästa servicen är vår andra natur. Med ett dedikerat team är vi personligen engagerade i våra kunders framgång och vi delar gärna vår passion för bildåtergivning med alla, förklarar VD och ägare Gerrie Geijssen.

Om Focus Nordic – Sweden

Focus Nordic är den ledande distributören av foto, video och optik i Europa med fler än 60 varumärken representerade på 28 marknader. Vi leder branschen framåt och är dedikerade till att dela kunskap och inspiration. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Tamron, Samyang, Zhiyun, Nanlite, Datavideo, Digipower, Saramonic, Polaroid, Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Chasing, Feelworld, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Ilford, Velbon, Sirui, Kowa, Celestron, LumeCube, Zeiss, NiSi och LedGo. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Läs mer på: www.focusnordic.se

Karin Moberg
Marketing Communicator