2023-01-23 10:00Pressmeddelande

Focus Nordic möter framtiden med ny automatiserad lagerutbyggnad

Focus Nordic warehouse extensionFocus Nordic warehouse extension

Focus Nordics nya automatiserade lagerutbyggnad på centrallagret i Göteborg är nu öppet för full driftskapacitet. Det innovativa automatiserade lager- och plockningssystemet kör nio robotar parallellt för att plocka varor från ett rutnät med 19 000 lokationer. Flexibiliteten med att kunna addera fler robotar och öka systemets yta gör det möjligt att ytterligare utöka lagerkapaciteten i framtiden.

Med en utbyggnad på 2 200 m3 har Focus Nordic nu en total lagerkapacitet på 5 700 m3 och 12 000 SKU:er. Som en del av Focus Nordics hållbarhetsstrategi har företaget dessutom installerat solpaneler som kommer att generera 178 000 KWH el per år. Detta kommer att täcka Focus Nordics energibehov under flera månader av året och bidra till att minska koldioxidavtrycket genom att kompensera 80 ton CO2 per år.

"Byggprojektet slutfördes på rekordtid och inom budget, vilket inte är någon liten bedrift i dag", säger Knut Aronsen, delägare och Senior Director på Focus Nordic. Parallellt med byggprojektet har Focus Nordic installerat laddstationer för elbilar vid huvudkontoret i Göteborg som ska användas av alla anställda och besökare. "Vi uppmuntrar användningen av elfordon, så det var ett enkelt beslut."

Jesper Behrman, logistikchef på Focus Nordic, märker redan av det optimerade arbetsflödet och den ökade effektiviteten i den nya lagerutbyggnaden. "Vi har fördubblat vår lagringskapacitet, trots att lagerytan bara har ökat med 63 %. Detta gör att vi kan erbjuda ett bredare produktsortiment till våra kunder. Vi kan nu också hantera leveranser snabbare samtidigt som vi minimerar de interna transporterna och plockningseffektiviteten har ökat med 400 %, vilket gör att vi bättre kan tillgodose våra kunders behov."

Focus Nordic kommer att ha ett produktsortiment bestående av över 10 000 produkter som kan levereras snabbt till återförsäljare på 28 marknader i Skandinavien, Central- och Östeuropa och direkt till slutanvändare genom lösningar för direktleveranser.

"Vi är dedikerade till att vara den bästa och mest relevanta distributören för våra kunder inom foto-, video- och optikbranschen och den bästa möjliga partnern för våra fantastiska varumärken och leverantörer", säger Mikael Westheimer, delägare och VD för Focus Nordic. "Vårt mål är att göra vår breda produktportfölj av högkvalitativa varumärken tillgänglig i hela Europa."

Om Focus Nordic – Sweden

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotodistributör. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, Kowa, Celestron, LumeCube, Nanlite, Azden, Saramonic, Nissin, Kenko, Polaroid, Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun, B&W Outdoor Cases, Chasing, Feelword, Hollyland, Kuvrd, Nanlite, SmallRig och Rotolight. Dessutom finns egna produkter under namnet Focus och Focus Sport Optics. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Karin Moberg
Marketing Communicator