2023-01-23 10:00Pressemelding

Focus Nordic møter fremtiden med utvidelse av lageret – og installering av Autostore™ (automatisert lagersystem)

Focus Nordic warehouse extensionFocus Nordic warehouse extension

Focus Nordics nye automatiserte sentrallager i Gøteborg er nå åpent for full driftskapasitet. Det innovative automatiserte lager- og plukkesystemet kjører 9 roboter parallelt for å plukke varer fra et rutenett med 19 000 kasser. Systemet er fleksibelt og man kan legge til flere roboter og øke arealet, noe som gir mulighet for ytterligere utvidelse av lagringskapasiteten i fremtiden.

Med en utvidelse på 2.200 m3 har Focus Nordic en total lagringskapasitet på 5.700 m3 og 12.000 SKUer. Som en del av Focus Nordics bærekraftstrategi har selskapet også installert solcellepaneler som vil generere 178.000 KWH strøm per år. Dette skal dekke Focus Nordics energibehov i flere måneder av året og bidra til å redusere CO2-avtrykket ved å utligne 80 tonn CO2 per år.

"Byggeprosjektet ble fullført på rekordtid og innenfor budsjett, noe vi er godt fornøyd med", sier Knut Aronsen, medeier og seniordirektør i Focus Nordic. Ved siden av byggeprosjektet har Focus Nordic installert ladestasjoner for elbiler ved hovedkontoret i Gøteborg, som alle ansatte og besøkende kan benytte. "Vi oppfordrer til bruk av elbiler, så det var en enkel avgjørelse."

Jesper Behrman, logistikksjef i Focus Nordic, kan allerede kjenne den optimaliserte arbeidsflyten og den økte effektiviteten i den nye lagerutvidelsen. "Vi har doblet lagerkapasiteten vår, selv om lagerarealet kun har økt med 63%. Dette gjør at vi kan tilby kundene våre et bredere produktspekter. Nå kan vi også håndtere forsendelser raskere, samtidig som intern transport minimeres, og plukkeeffektiviteten har økt med 400%, noe som vil gjøre oss i stand til bedre å møte våre kunders behov."

Focus Nordic vil ha et produktsortiment på mer enn 10 000 produkter for rask levering til forhandlere i 28 markeder i Skandinavia, Sentral- og Øst-Europa og direkte til sluttbrukere via drop-shipment-løsninger.

"Vi er dedikert til å være den beste og mest relevante distributøren for våre kunder innen foto-, video- og optikkindustrien, og den best mulige partneren for våre fantastiske merkevarer og leverandører", sier Mikael Westheimer, medeier og administrerende direktør i Focus Nordic. "Vårt mål er å gjøre vår brede produktportefølje av toppkvalitetsmerker tilgjengelig i hele Europa."

Om Focus Nordic – Norway

Focus Nordic er den største distributøren av foto- og videorelaterte produkter i Europa. I sortimentet finnes mange sterke varemerker representert, både når det gjelder kameraer, optikk, lyd og lys, samt kikkerter og tilbehør. Focus Nordic er representert med egne salgskontor i 9 land i Europa. Vi er medlem i BSCI som jobber for rettferdige vilkår. Les mer på ​www.focusnordic.no

Veronica Sand
Markedskoordinator Norway