2014-04-15 08:00Lehdistötiedote

Pentax panostaa suureen kennoon ja 51,4 miljoonaan pikseliin

null

Pentaxin keskikoon-sarja saa vihdoin uuden mallin, Pentax 645Z:n. Uudessa mallissa on useita merkittäviä parannuksia vuonna 2010 julkaistuun, palkittuun  edeltäjäänsä, Pentax 645D:hen.

”Tässä kamerassa on paljon uusia herkkuja, mutta myös monia ominaisuuksia, jotka olivat jo 645D:ssä, kuten esimerkiksi sääsuojaus, jota käyttäjät ovat arvostaneet todella paljon.”, sanoo Juha Korteniemi Pentaxia maahantuovalta Focus Nordicilta.

Paljon uutta

Pentax 645Z:ssä on aivan uusi 51,4 miljoonan pikselin CMOS-kenno. Kamera pystyy sarjakuvaukseen kolmen kuvan sekuntivauhdilla ja se on varustettu korkea resoluutioisella käännettävällä LCD-näytöllä, uudella kehittyneellä automaattitarkennuksella ja eläväetsinkuva-toiminnolla. Hienoin uutinen kuitenkin on se, että kameralla voi kuvata Full HD -videota. Se, yhdistettynä suureen (43,8x32,8mm) kennoon, tulee tuomaan aivan uudenlaisia käyttäjiä kameralle.

Prosessori ja suotimen puuttuminen

Uusi CMOS-kenno yhdessä Prime III -prosessorin kanssa tuottaa erittäin vähäkohinaista kuvaa jopa suurimmilla ISO-herkkyyksillä. Pentax 645Z:n ISO-herkkyyden voi asettaa jopa arvoon 204 800. Ilman alipäästösuodinta suunniteltu rakenne mahdollistaa parhaan mahdollisen kuvanlaadun, joka kennolta voidaan saada.

Nopeus tekee vaikutuksen

645Z voi ottaa jopa 10 kuvaa RAW-muodossa (tai 30 kuvaa JPG-muodossa) suurimmalla 3 kuvaa sekunnissa nopeudella. Kamera tukee uuden sukupolven UHS-I -muistikortteja ja USB 3.0 -standardia.

Uusi parannettu AF-järjestelmä

Uusi automaattitarkennusmoduuli, SAFOX 11, jossa on 27 tarkennus pistettä, joista 25 on ristikkäistä, tarjoaa erittäin tarkan tarkennuksen välillä -3EV +18EV (käytettäessä ISO 100 ja 23º). Sen ansiosta kuvaaja voi tarkentaa kohteisiin, joihin edes ihmissilmä ei pystyisi. Uuden eläväetsinkuva-toiminnon ansiosta kuvaaja voi hienosäätää tarkennuksen LCD-näytöltä käyttäen kontrastitarkennusta tai käsin suurennetusta kuvasta.

LCD-näyttö

Uusi käännettävä 3,2” LCD-näyttö koostuu 1 037 000 kuvapisteestä. Helpottaakseen ulkona kuvaamista on näyttö tehty ilman ilmaa eri kerrosten välillä, jonka ansiosta heijastuksista ja hajavalosta on vähemmän haittaa.

Full HD -videokuvaus

Pentax 645Z mahdollistaa Full HD –videokuvaamisen ((1920x1080 60i/30p) H.264-muodossa. Suuri kenno mahdollistaa kuvaamisen todella kauniisti pehmentyvällä taustalla (bokéh). Kameralla on myös mahdollista ottaa 4K intervallivideota (3840x2160 pikseliä, Motion JPG- tai AVI-muodot).

Vaativiin olosuhteisiin

Toisin kuin monet muut samalla kennokoolla olevat kamerat, Pentax 645Z on suunniteltu myös ulkoilmakäyttöön. Sääsuojauksen lisäksi kameran runko on myös rakenteeltaan erittäin tukeva ja se on materiaaleiltaan suurimmaksi osaksi magnesiumia, jonka ansiosta kamera ei ole liian raskas.

Älypuhelin-tuki

Käyttämällä Pentax Flu Card 16GB (lisävaruste), voi kameraa ohjata ja laukaista älypuhelimella. Live-kuvaa voi myös katsella puhelimesta, sekä tallentaa ja ladata kuvia.

Optinen etsin

Optinen etsin toistaa 98% todellisesta kuva-alasta. Etsimessä on erityisesti kiinnitetty huomiota kirkkauteen ja hyvään käytettävyyteen.

Kaksi korttipaikkaa

Kaksi SD-muistikorttipaikkaa. Kamera tukee myös uusia SDXC UHS-I –kortteja. Tiedonsiirto on mahdollista USB 3.0 –väylän avulla.

HDR

Sisäänrakennettu HDR-toiminto (High Dynamic Range) toimii jopa RAW-kuvien kanssa. HDR-toiminnolla kamera ottaa nopeasti kolme kuvaa peräkkäin ja yhdistää nämä automaattisesti yhdeksi kuvaksi, jossa sekä vaaleat että tummat sävyt toistuvat oikein.

Hinta ja saatavuus

Kameran toimitukset alkavat toukokuussa ja se maksaa seuraavasti:

Pentax 645Z runko. Hinta noin 10 500 euroa.

Pentax 645Z runko ja DFA 55mm F/2,8. Hinta noin 11 800 euroa.

Lisätietoja: info@focusnordic.fi

Tietoa Focus Nordic – Finland

Focus Nordic on euroopan suurin valokuvausalan tuotteiden tukkukauppa. Sen tuotevalikoima koostuu monista tunnetuista tuotemerkeistä kuten: Tamron, Lowepro, Ricoh/Pentax, Panasonic, Lexar, Transcend, Samyang, Zeiss, Sirui, Velbon, Polaroid, Nissin, Rotolight, Joby, Steiner, Kowa, Hähnel, Jobo, Kenko ja Saramonic. Lisäksi yrityksellä on oma tuotevalikoima Focus-nimellä.

Kontaktit

Teemu Salminen