2023-05-22 12:00Lehdistötiedote

Pentax päivittää yhden suosituimmista objektiiveistaan

Pentax HD FA 50mm F/1.4Pentax HD FA 50mm F/1.4

Valokuvaajien keskuudessa 50 mm polttoväli on luultavasti yksi suosituimmista polttoväleistä, sillä sitä voidaan käyttää kaikkeen muotokuvista maisemakuvaukseen.

Pentax julkisti hiljattain useita jännittäviä tuotteita, kuten yksivärisen Pentax K-3 III:n. Samalla Pentax ilmoitti uusien analogisten kameroiden kehittämistä ja tänään se esittelee kaksi uutta 50 mm kompaktiobjektiivia, jotka on suunniteltu täyden kennon kameroille!

Tämä objektiivi on yksi Pentaxin myydyimmistä objektiiveista ja juuri sen suosio sai valmistajan suunnittelemaan sen uudelleen. Tältä pohjalta syntyi yksi objektiivi, joka säilyttää klassisen objektiivin erityisen kuvantuottokyvyn, kun taas rinnalle suunniteltu toinen moderni objektiivi vastaa valokuvauksen nykyvaatimuksia. Näin ollen valinta riippuu valokuvaajan tehtävästä tai luovasta suuntautumisesta.

Molemmissa objektiiveissa on sama polttoväli ja aukko, mutta ne on suunniteltu tuottamaan selvästi erilaisia kuvia.

• Pentax HD FA 50MM F/1.4 on kompakti ja kevyt objektiivi, joka on suunniteltu uusimmalla korkealaatuisella monikerroksisella HD-pinnoitteella, joka takaa kontrastikkaat kuvat, joissa on reunasta reunaan ulottuva terävyys. Objektiivi tuottaa minimaalisen vähän heijastuksia ja haamukuvia jopa haastavissa valaistusolosuhteissa, kuten vastavalossa. Objektiivin ulkoinen muotoilu vastaa nykyisiä DA- ja D FA-sarjan objektiiveja.
  • Pentax FA SMC 50MM F/1.4 Classic on suunniteltu tuottamaan 50 vuotta sitten kehitetyn objektiivin kaltainen klassinen ja ainutlaatuinen kuvantoisto. Objektiivin rakenteen tarkoituksellisen hienosäädön ansiosta tämä objektiivi on suunniteltu tuottamaan ainutlaatuinen visuaalinen efekti, joka tunnetaan yleisesti nimellä "Rainbow Flare". Tämä efekti saavutetaan, kun kuvataan avoimella aukolla ja voimakkaassa vastavalossa. Jos objektiivi himmennetään yli F/2:n, sateenkaariheijastuma häviää. Objektiivin ulkopinnassa on mattamusta pinta ja tarkennusrengas. Siinä ei ole vihreää rengasta, joka korostaa objektiivin nostalgista ulkoasua filmi-SLR-aikakaudelta.

Molemmissa objektiiveissa on optinen rakenne, joka koostuu 7 elementistä 6 ryhmässä. Objektiivien kalvomuotoilu koostuu kahdeksasta terästä, ja F/1,4 ja F/2,8 välillä se tarjoaa pehmeän, luonnollisen pyöreän bokehin ja minimoi samalla pistemäisten valonlähteiden reunusvaikutuksen. Molemmissa objektiiveissa on myös Pentax SP -pinnoite, joka hylkii vettä, pölyä ja tahroja.

Toimitus ja hinnoittelu

Objektiivien toimitukset alkavat kesäkuussa 2023.

Pentax FA SMC 50MM F/1.4 Classic - 519,00 euroa.

Pentax HD FA 50MM F/1.4 - 459,00 euroa

Lisätietoja saat osoitteesta info@focusnordic.fi

Tärkeimmät tekniset tiedot

• Kompakti rakenne
  • Monipuolinen polttoväli
  • Kaksi objektiivia valokuvaajan tehtävän tai luovan suuntautumisen mukaan.
  • Molemmissa objektiiveissa on Pentax SP -pinnoite
  • Molemmat objektiivit tuottavat pehmeän, luonnollisen pyöreän bokehin.
  • 50MM F/1.4 Classic tuottaa klassisemman vintage-lookin.

Tietoa Focus Nordic – Finland

Focus Nordic on Euroopan suurin valokuvausalan tuotteiden tukkukauppa. Sen tuotevalikoima koostuu monista tunnetuista tuotemerkeistä kuten: Angelbird, Atomos, B&W Outdoor Cases, Boundary Supply, Celestron, Chasing, Datavideo, Delkin, Feelworld, Gomatic, Hähnel, Hollyland, Ilford, JOBO, Kenko, Kowa, Kupo Grip, Ledgo, Lensbaby, Lenspen, Lexar, Nanlite, Nanlux, Nisi, Nissin, Orca, Panasonic, Peak Design, Polaroid, Rhino, Ricoh/Pentax, Samyang, Saramonic, Seetec, Sirui, SmallRig, Tamron, Think Tank, Trancend, Velbon, Yololiv, Zeiss ja Zhiyun. Lisäksi yrityksellä on oma tuotevalikoima Focus-nimellä.

Kontaktit

Teemu Salminen