2021-03-01 07:45Presse meddelelse

Tilbage til rødderne med et nyt analogt kamera fra Ilford.

Det nye Ilford Sprite 35-II er et billigt og genbrugeligt 35mm analogt kompaktkamera til film og skal ses som en hyldest til det originale Sprite 35 fra 1960’erne.

Det er der mange gode grunde til. Nogle holder meget af det autentiske look and feel ved fotografier fra film, og det kræver også en speciel disciplin kun at have 24 eller 36 billeder at arbejde med. Hertil kommer den særlige forventning, når filmen bliver fremkaldt. Andre ønsker måske at stå af det ubønhørlige digitale teknologiræs, hvor alt skal tilfredsstilles øjeblikkeligt.

Der var få kameraer i 1960’erne, der var nemmere at bruge og billigere end Sprite 35. Glem alt om lukkerhastighed, blænde eller lysmålere. Du skal bare lægge filmen i, trykke på udløserknappen samt på håndtaget til fremføring af filmen. Det var et populært kamera for dem, der gerne ville tage et par billeder uden at skulle bekymre sig om de rigtige indstillinger.

Ilford lever med Sprite 35-II op til arven og dækker behovet hos dem, der vil eksperimentere med 35mm film og ønsker et kamera, der er nemt og ligetil at bruge. Det er et trin op fra engangskameraer, og kameraet genererer ikke ekstra affald, da det kan genbruges.

Kameraet har en fast lukkerhastighed (1/120 sek.) med et vidvinkelobjektiv på 31mm f/9 med et enkelt element og fast fokus, der er perfekt til de fleste motiver i dagslys med god fokus. Kameraet har også en indbygget flash med en genopladningstid på 15 sekunder og er velegnet til at tage billeder om aftenen og om natten. Man kan lægge sin favoritfilm i Sprite 35-II, uanset om det er et farvenegativ eller sort-hvidt, og kan tage hurtige snapshots eller stemningsfulde sort-hvide billeder. Kameraet har et manuelt håndtag til at fremføre filmen og rulle den tilbage, når den er brugt.

Ilford Sprite 35-II er en sjov og billig måde at hoppe ind i analog fotografi på og opleve den magiske silkeagtige kornethed ved sølvbaserede fotografier.

Pris og levering

Ilford Sprite 35-II kan leveres i marts

Den vejledende udsalgspris er 399 DKK

Flere oplysninger fås ved at kontakte lasse.ericson@focusnordic.se