2023-05-25 09:41Presse meddelelse

Pentax opdaterer en af deres mest populære brændvidder

Pentax HD FA 50mm F/1.4Pentax HD FA 50mm F/1.4

En brændvidde på 50 mm er sandsynligvis et af de mest populære brændvidder blandt fotografer, da den kan bruges til alt fra portrætter til landskabsfotografering.

Pentax har for nylig annonceret flere spændende produkter, bl.a. en monokrom Pentax K-3 III og udviklingen af nye analoge kameraer, og i dag præsenterer de ikke bare ét, men hele to nye kompakte 50 mm-objektiver designet til full-frame!

Populariteten af dette objektiv, som er et af de mest solgte Pentax-objektiver, inspirerede Pentax til at redesigne det. Ét objektiv, der bevarer den særlige billedgengivelse fra det klassiske objektiv, og ét andet mere moderne objektiv, der opfylder de aktuelle krav inden for fotografering - afhængigt af fotografens opgave eller kreative orientering.

Begge objektiver har samme brændvidde og blændeåbning, men er designet til at give markant forskellige billedgengivelser.

• Pentax HD FA 50MM F/1.4 er et kompakt og letvægtsobjektiv, der er designet med den nyeste HD-belægning i høj kvalitet og flere lag, for at sikre billeder med høj kontrast og skarphed fra kant til kant. Objektivet giver minimal flare og ghosting, selv under udfordrende lysforhold som f.eks. baggrundsbelysning. Det ydre design af objektivet svarer til de nuværende DA- og D FA-objektivserier.

• Pentax FA SMC 50MM F/1.4 Classic er designet til at give en klassisk, unik billedgengivelse, der ligner de objektiver, der blev udviklet for 50 år siden. Gennem bevidst finjustering af objektivets konstruktion er dette objektiv blevet designet til at frembringe en unik visuel effekt, der almindeligvis kaldes "Rainbow Flare", når der fotograferes med åben blænde og stærkt modlys. Hvis der blændes ned til over F/2, forsvinder dette "Rainbow Flare". Objektivets ydre har en mat sort overflade og en mat sort fokusring. Det har ingen grøn ring for at understrege det nostalgiske udseende af objektivet fra SLR-æraen.

Begge objektiver har en optisk konstruktion, der består af 7 elementer i 6 grupper. Objektivets blændedesign består af otte lameller, og mellem F/1,4 og F/2,8 giver det en blød, naturlig, rund bokeh, samtidig med at det minimerer fringe-effekten fra punkt-lyskilder. Begge objektiver har også Pentax SP-belægning, der afviser vand, støv og pletter.

Forsendelse og prisfastsættelse

Begge linser begynder at blive leveret i juni 2023

Pentax FA SMC 50MM F/1.4 Classic DKK 3949;-

Pentax HD FA 50MM F/1.4 DKK 3499;-

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Karsten.rath@focusnordic.com

Vigtigste specifikationer

• Kompakt design
  • Alsidig brændvidde
  • To objektiver, afhængigt af fotografens opgave eller kreative orientering.
  • Begge objektiver har Pentax SP-belægning
  • Begge objektiver giver en blød, naturlig, rund bokeh
  • 50MM F/1.4 Classic giver et mere klassisk vintage-look

Om Focus Nordic – Denmark