2021-11-01 09:00Presse meddelelse

Mikael Westheimer bliver ny CEO for Focus Nordic

Mikael Westheimer tiltræder den 1. november 2021 som ny Chief Executive Officer for Focus Nordic. Han beholder sin nuværende stilling som Brand Director og Country Manager for Danmark samt medejer. Jonas Wernbo, der har været CEO siden 2014, står klar til at møde nye udfordringer i Focus Nordic som Chief Operating Officer ud over sin nuværende stilling som landedirektør for Sverige og medejer.

- Focus Nordic er vokset i de seneste år, og vi er nu til stede på 28 markeder i Skandinavien, Baltikum samt Central- og Østeuropa. Vi har tilpasset os nye markedstendenser og nye arbejdsmetoder under pandemien og er godt rustet til yderligere vækst. Vi har i ejerkredsen aftalt dette skifte, der skal løfte virksomheden til næste niveau, siger Mikael Westheimer.

Mikael Westheimer er som CEO ansvarlig for strategi, salg og udvikling. Han vil fokusere på at få det fulde potentiale ud af porteføljen af varemærker, på nye og eksisterende markeder gennem et tæt samarbejde med lokale markeder samt på vigtige supportfunktioner for at skabe synergi.

Jonas Wernbo vil som COO være ansvarlig for den daglige drift af hovedkontoret i Göteborg. Han vil endvidere være ansvarlig for at udvikle det globale kikkertsegment og vores eget mærke Focus Sport Optics. Jonas indtager en strategisk salgsrolle på de nordiske markeder med fokus på virksomhedens vigtigste kunder.

Knut Aronsen fortsætter som Country Manager for Norge, bestyrelsesformand og medejer med ansvar for økonomi og nye investeringer.

Om Focus Nordic

Vi har været dedikerede til foto, video og optik siden 1950’erne. I dag brænder vi mere end nogensinde for at dele vores viden og inspiration samt føre branchen fremad.

Focus Nordic er en af de førende leverandører af foto, video og optiske produkter i Europa med over 60 varemærker såsom Tamron, Samyang, Panasonic, Zhiyun, NanLite, Polaroid, Zeiss, Kodak, Focus Sport Optics og Focus I Love My Photos og er repræsenteret på 28 markeder i Skandinavien samt Central- og Østeuropa. Virksomheden blev grundlagt i 2010 ved en fusion af en svensk, norsk og en dansk virksomhed og er privatejet. Focus Nordic har en årlig omsætning på EUR 60 mio. og har over 70 medarbejdere. Focus Nordic dækker alle sine nationale markeder som ét marked sammen med nationale markedseksperter i vores nationale salgsteams med udgangspunkt i virksomhedens hovedkontor i Sverige, der dækker logistik, produktadministration, marketing, økonomi og IT.

Om Focus Nordic – Denmark

Focus Nordic Denmark i Rødovre ved København er en del af Europas største fotodistributør, Focus Nordic. Vores sortiment omfatter en række af de største agenturer inden for foto og tilbehør. Vores agenturer er Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Kipon, Polariod Originals, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex, Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun og Rotolight. Derudover har vi vores egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem af BSCI, som arbejder for bedre arbejdsvilkår. Se mere på www.focusnordic.dk

Kontakt personer

Mikael Westheimer