2023-05-26 10:15Presse meddelelse

Focus Nordic udvider sit analoge sortiment med en ny film.

SantaColor_100SantaColor_100

Analog fotografering blomstrer med en stor efterspørgsel efter både film og kameraer. For nylig meddelte den store producent Ricoh-Pentax, at de vil begynde at fremstille analoge kameraer og har til hensigt at lancere to nye kameramodeller i den nærmeste fremtid.

Vi kan se en stærk efterspørgsel efter analoge produkter og efter det unikke udtryk, som analog film giver, siger Magdalena Ozarek, produktchef med ansvar for de fleste analoge produkter hos Focus Nordic. Derfor føles det ekstra glædeligt at kunne præsentere SantaColor 100 i dag som et nyt brand i vores analoge sortiment.

SantaColor 100 er en 35 mm-film med ISO 100 og 36 eksponeringer som er fremstillet til C41-processen. Farverne er levende, og filmen har et stort spillerum med fine korn, hvilket resulterer i fantastiske resultater med kraftige røde farver og frodige grønne farver. Den har et fleksibelt eksponeringsspænd og kan presses op til 800 ISO med kun et mindre tab af farvepræcision og en mindre stigning i kornethed. En film der er optaget ved 400 ISO og presset +2 stop i udviklingen, viser stadig nøjagtige farver og et næsten kornfrit udseende.

Denne unikke film produceres i USA af den eneste producent af farvefilm og blev oprindeligt designet til overvågning fra luften, men er nu blevet omdannet til kreativ fotografering. Kamerastore importerer filmen og spoler den i hånden i Finland ved hjælp af genbrugte beholdere og miljøvenlig papemballage.

SantaColor-initiativet begyndte som en succesfuld crowdfunding-kampagne fra den finske forhandler Kamerastore. Kamerastore ligger i Helsinki, Finland, og er kendt i den analoge verden for deres store udvalg af filmkameraer og tilbehør til fotografering samt for deres engagement i bæredygtig og miljøvenlig praksis i deres forretningsaktiviteter.

Dette projekt blev oprindeligt iværksat af Kamerastore for at hjælpe ukrainske kvinder, der er flygtet til Finland på grund af den igangværende konflikt, og kampagnen indsamlede sidste år næsten 200.000 euro i forudbestillinger. Med disse midler var de i stand til at producere deres første parti på 25.000 filmruller, og de fremstiller nu løbende partier på omkring 12.000 filmruller hver tredje måned med mulighed for at fordoble produktionskapaciteten. På nuværende tidspunkt er der fire kvinder ansat med hjælp fra SantaColor-projektet.

SantaColor-filmen er tilgængelig til øjeblikkelig forsendelse.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Magdalena.ozarek@focusnordic.pl

Om Focus Nordic – Denmark

Focus Nordic Denmark i Rødovre ved København er en del af Europas største fotodistributør, Focus Nordic. Vores sortiment omfatter en række af de største agenturer inden for foto og tilbehør. Vores agenturer er Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, Kowa, Celestron, LumeCube, Polariod, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun og Rotolight. Derudover har vi vores egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem af BSCI, som arbejder for bedre arbejdsvilkår. Se mere på www.focusnordic.dk

Kontakt personer