2023-06-19 13:21Pressmeddelande

Världens första CO2-neutrala småhus introducerar projekt: Klimatsmart trädgård

Gunnar gräver i Villazeros trädgårdGunnar gräver i Villazeros trädgård

Sedan Villazero- världens första certifierade koldioxidneutrala småhus, byggdes färdigt under april 2022 har planen funnits att skapa en klimatsmart trädgård. Nu är arbetet i gång för Gunnar, Fiskarhedenvillans vd som också är boende i huset.

Planen för den klimatsmarta trädgården föddes ur ett examensarbete som skrevs om Villazero och dess trädgårds potential att bidra till hållbarhet.

Några fokuspunkter för den klimatsmarta trädgården är:

• Lummiga partier av skogsträdgård
  • Ett sprudlande liv av biologisk mångfald
  • Aktiv koldioxidlagring

Trädgården kommer att förena nytta med nöje, genom att erbjuda både produktiva och rekreativa områden.

"Gården speglar vår strävan att omvandla vanliga gräsmattor – som utgör en stor del av städernas grönområden – till något som ger mer tillbaka till naturen. Vårt mål är att dela med oss av våra insikter till våra kunder när de planerar sina egna trädgårdar," säger Gunnar Jönsson, VD på Fiskarhedenvillan.

Är du nyfiken på vårt koldioxidneutrala småhus? Villazero är öppet för studiebesök! Kontakta oss för att boka ett besök idag och uppleva framtidens hållbara hem.

Även denna resa dokumenteras på Villazeros Instagram @villazeroborlange

Om Fiskarhedenvillan

Husleverantören Fiskarhedenvillan har funnits sedan 1993 och levererar ungefär 650 villor varje år. Företaget omsätter cirka 1 miljard SEK. Bland våra medarbetare hittar du administratörer, arkitekter och ingenjörer. Vi arbetar med hållbarhet för vi vill att framtiden ska se tillbaka på oss som företag och tycka att vi gjorde bra saker. De hus som vi bygger idag kommer finnas kvar i flera generationer framåt, därför vill vi redan nu försöka matcha de krav som era barn och barnbarn kommer att ställa på ett hållbart boende. Vår högsta önskan är att alla våra kunder ska känna sig stolta över sitt hus. Inom Fiskarhedenvillankoncernen finns även Fiskarhedenvillan Bostad som är inriktat på att utveckla större markområden för radhus, parhus och villor.

Pantea Guogardi
Social Media and PR Manager