2021-06-29 06:35Pressmeddelande

Första spadtaget för det koldioxidneutrala småhuset Villazero

Fr vänster: Jan Bohman Borlänge Kommun, Johan Karlsson Byggpartner, Kristina Hansen Structor Byggtekink Dalarna, Gunnar Jönsson Fiskarhedenvillan, Gabriella Hagman Mondo Arkitekter. Fr vänster: Jan Bohman Borlänge Kommun, Johan Karlsson Byggpartner, Kristina Hansen Structor Byggtekink Dalarna, Gunnar Jönsson Fiskarhedenvillan, Gabriella Hagman Mondo Arkitekter.

Igår måndag 28e juni togs det första spadtaget för Villazero. Efter ungefär ett års förberedelser och planering går vi nu in i byggskedet av projektet.

Spadtaget togs gemensamt av projektets initiativtagare Kristina Hansen, Structor Byggteknik Dalarna, Gabriella Hagman, Mondo Arkitekter Dalarna, Gunnar Jönsson, Fiskarhedenvillan och Johan Karlsson, Byggpartner som levererar bygglaget, samt Jan Bohman, Borlänge Kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd.

- Vi är så otroligt stolta och glada över att äntligen få sätta den här spaden i backen nu och köra igång med bygget! Vi har jobbat hårt med projektet i ett år och det är en dröm som går i uppfyllelse nu när vi ser att det blir verklighet av alla skisser och beräkningar vi gjort! Att dessutom få göra det med ett bygglag av kvinnor känns extra roligt, säger Gabriella vd, Mondo Arkitekter Dalarna

- Jag hoppas att detta kan sätta ett exempel för mycket utav bostadsbyggnationen framöver, säger Jan Bohman, Borlänge Kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd.

En viktig aspekt i projektet är, förutom den ekologiska hållbarheten, social hållbarhet där jämställdhet i byggbranschen får fokus.

- Villazero-projektet kommer att påverka byggbranschen till det bättre. Det kan vi se på den respons som projektet redan har fått. Att få arbeta med ett projekt som förenar hållbarhet och jämställdhet, två av branschens absolut viktigaste frågor, är en ynnest för ByggPartner, säger Johan Karlsson, entreprenadchef för ByggPartner.

Villazero är ett lokalt samverkansprojekt som ska resultera i ett av Sveriges första NollCo2-certifierade småhus. Ett utav projektets samarbetspartners är Dalarnas Försäkringsbolag som kommer att dela med sig av värdefull kunskap och erfarenhet under projektets gång.

- Villazero ligger helt i linje med bolagets strävan mot ett mer hållbart byggande ur alla perspektiv, såväl ekonomiskt, socialt som miljömässigt. Vi vill bidra med de kunskaper som vi byggt upp under många år av både skadereglering och skadeförebyggande insatser. Nu senast inom projektet Dalarnas Villa, där har strävan varit att utveckla framtida småhusproduktion genom att bygga så brand-, inbrotts- och vattenskadesäkert som möjligt, samt att minimera den negativa inverkan på miljön, säger Tommie Lindkvist Chef Skadeförebygg, Dalarnas Försäkringsbolag.

Om Fiskarhedenvillan

Husleverantören Fiskarhedenvillan har funnits sedan 1993 och levererar ungefär 650 villor varje år. Företaget omsätter 670 miljoner kronor (2015). Bland våra medarbetare hittar du administratörer, arkitekter och ingenjörer. Vi arbetar med hållbarhet för vi vill att framtiden ska se tillbaka på oss som företag och tycka att vi gjorde bra saker. De hus som vi bygger idag kommer finnas kvar i flera generationer framåt, därför vill vi redan nu försöka matcha de krav som era barn och barnbarn kommer att ställa på ett hållbart boende. Vår högsta önskan är att alla våra kunder ska känna sig stolta över sitt hus.

Pantea Guogardi
Social Media and PR Manager