2020-12-16 07:16Pressmeddelande

Vinnare av kommunens priser inom kultur, idrott och miljö 2020

En engagerad arrangör, en supersnabb idrottare och ett företag som vägrar spilla värme prisas av Falkenbergs kommun för sina insatser.

Falkenbergs kommun vill uppmuntra och premiera personer, organisationer och föreningar som bor och är verksamma i kommunen och som gör skillnad. Med de årliga priserna vill Falkenbergs kommun uppmuntra till hållbar utveckling och engagemang inom kultur och idrott. Vinnaren i varje kategori får diplom och 20 000 kronor i prispengar. Prisutdelning har i år skett i förväg men presenteras digitalt på kommunfullmäktiges sammanträde den 22 december.

­– Det här är tre mycket inspirerande pristagare: en förening som visar kraften i ideellt engagemang, ett företag som har ställt om och en idrottare som ser vägen framåt, säger Jan Dickens (S), som suttit i alla tre priskommittéerna.

Pristagarna

Miljöpristagare: Glesys

Motivering: Glesys har gått den extra milen och genom dedikerat tillsammansarbete vänt resursslöseri till vinst – både i den egna affären och för samhället. Glesys skapar både lokal och global impact när deras spillvärme nu värmer falkenbergarna via fjärrvärmenätet och datacentret drivs med 100% förnybar energi. Det gör Glesys till ett föredöme inom hållbarhet – i Falkenberg och inom sin bransch.

– Det känns mycket hedrande att få ta emot årets miljöpris. Det är ett kvitto på att våra investeringar tillsammans med våra medarbetares starka engagemang kan göra verklig skillnad, säger Glenn Johansson, vd på Glesys.

Kulturpristagare: Granstigen Promotions

Motivering: Konsertförening Granstigen Promotions ger Falkenberg underhållning av världsklass inom genren americana och rootsmusiken. Genom ett genuint intresse och stort engagemang arrangeras ett stort antal konserter i Falkenberg där föreningen når publik från hela Västsverige.

– Vi har lagt ner mycket jobb i 9 år, haft runt 170 konserter som jag vet varit uppskattade både hos artisterna och publiken. Kanske märks det att vi sex i styrelsen som jobbar mest med det här verkligen gillar det vi gör. Vi har också fått till ett bra arrangemang med Hwitan och andra som jobbar med oss.  Föreningen har 700 medlemmar – alla är väl vinnare på ett eller annat sätt, säger Ulf Dahlgren, föreningens ordförande.

Idrottspristagare: Filip Eklund

Motivering: Med många hästkrafter och snabb framfart har Filip Eklund imponerat stort på motorbanan. Filip har lyckats kombinera skolgång, hård träning och tävling vilket lett till vinst i SM Roadracing dubbelt upp!

– Jag blev överraskad och väldigt, väldigt glad! Jag kan knappt fatta det. Ebba Einarsson, som fick priset förra året, har inspirerat jättemycket så det är coolt att jag vunnit i år. Jag hoppas att det ska inspirera andra. Jag tror jag har fått priset för att jag gjort bra ifrån mig och lägger ner mycket passion i min sport. Pengarna jag vinner kommer att gå till min fortsatta satsning, säger Filip Eklund.

Politikerna utser vinnare

Georgia Ferris (KD), som suttit i kommittéerna för idrott och kultur, tycker att priserna är extra viktiga i år – pandemin har visat hur viktigt idrott och kultur är för oss.

– Granstigen Promotions visar verkligen vägen med vad som går att åstadkomma med frivilligt engagemang och genuint musikintresse. De representerar ett starkt och framåtsträvande föreningsliv som vi Falkenbergare kan vara stolta över, säger hon.

Hon konstaterar att Filip Eklund har imponerat redan innan han gått in i vuxenklassen:

– Att prestera på Filips nivå är imponerande i sig självt, men att fortsätta hålla en sådan hög nivå i sin sportutövning utan avkall på skolarbete är inspirerande och visar de framgångar hårt arbete kan ge, säger hon.

Bengt Hackberg (S) var med och valde ut årets miljöpristagare:

–  Glesys är ett framtidsföretag som arbetar med hållbarhet på ett föredömligt sätt. Därigenom blir de också en förebild för andra. Genom samarbete, utveckling, miljöanpassad teknik kan de återvinna sin överskottsenergi och stå för upp till 25 procent av Falkenbergs totala fjärrvärmeproduktion, säger han.

I år var sista året som miljöpriset delades ut. Nästa år kommer priset att ersättas av ett hållbarhetspris.

Läs mer om kriterierna för priserna här.

Kulturpriskommittén: Georgia Ferris (KD), Jan Dickens (S), Dahn Persson (S), Lars Agbrant (M), Claes Bertil Claesson (C), Karl Gustaf Carlzon (S) och Lena Berglund (MP)

Idrottspriskommittén: Jan Dickens (S), Georgia Ferris (KD), Dahn Persson (S), Lars Agbrant (L), Anita Gidén (V), Rikard Cavallini (L), Agnes Polak Ljung (M)

Miljöpriskommittén: Yen Gunnarsson (S), Jan Dickens (S), Charlotta Jonson (M), Bengt Hackberg (S)

Kontaktuppgifter:

Miljöpriset: Glenn Johansson, 0705-882245

Kulturpriset: Ulf Dahlgren, 0708-153917

Idrottspriset: Filip Eklund 0707-579448

Politiker från priskommittéerna:

Jan Dickens (S), samtliga tre priser: 076-720 00 38

Georgia Ferris (KD), idrott och kultur: 072-222 26 06

Bengt Hackberg (S), miljö: 070-212 11 97

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".