2021-01-26 12:15Pressmeddelande

Utbildning ska lyfta Falkenbergs företagsklimat ytterligare

Falkenbergs kommun har ett av landets bästa företagsklimat. Målsättningen är att ha Västsveriges starkaste näringsliv, därför startar kommunen en utbildning för tjänstepersoner som möter företag i sitt arbete. Syftet är är att förbättra den kommunala servicen till företagen i kommunen.

– Som kommun kan vi göra väldigt stor skillnad för de lokala företagen. Som företagare kan du ha kontakt med oss i allt från utbyggnadsplaner, alkoholtillstånd till upphandlingar, säger Jan Melkersson, näringslivschef i Falkenbergs kommun.

Utbildningen riktar sig till personer som i sin tjänst har kontakt med näringslivet. Det kan vara allt från handläggare till personer som utför inspektioner. Innehållet i utbildningspaketet grundar sig i den kunskap som näringslivsavdelningen fått till sig i samband med företagsbesök, analyser av olika undersökningar och omvärldsbevakning.

– Vi besöker oerhört många företag varje år och företagen upplever på det stora hela att klimatet är bra. Men de pekar också på vad som kan bli bättre. Det som återkommer är en önskan om kortare handläggningstider. Det är en sådan sak som vi nu ska jobba med, säger Jan Melkersson.

Det långsiktiga arbetet fortsätter
Samtidigt som satsningen på den interna utbildningen väntar under våren fortsätter det långsiktiga arbetet med att förbättra det lokala företagsklimatet. Arbetet inkluderar bland annat företagsbesök, goda dialoger med lokala näringslivsorganisationer och ett arbete med att få företag att etablera sig i Falkenbergs kommun.

Enighet kring näringslivets betydelse
Att få ett gynnsamt företagsklimat i Falkenbergs kommun är prioriterat från politiskt håll. Målet är att Falkenbergs kommun ska ha Västsveriges starkaste näringsliv. Med Västsverige menar vi Hallands län och Västra Götalands län.

Fakta: Företagsklimat
Av landets 290 kommuner har Falkenbergs kommun landets åttonde bästa företagsklimat enligt Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet. Falkenbergs kommun har de senaste åtta åren varit en av de 25 bästa kommunerna i landet.

Kontaktpersoner:
Jan Melkersson, näringslivschef, 0738 662935
Lars Fröding, kommundirektör, 070-346 42 48
Per Svensson (S), kommunråd, 070 355 61 41
Anneli Andelén (C), oppositionsråd, 070-565 11 97

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".