2020-11-04 12:23Pressmeddelande

Falkenbergs kommun stänger verksamheter efter skärpta allmänna råd

Falkenbergs kommun stänger vissa av sina verksamheter för allmänheten, till exempel Klitterbadet och träffpunkterna för äldre. Detta är en följd av de skärpta allmänna råden för Hallands län.

Sedan tisdagen den 3 november gäller skärpta allmänna råd i Halland. Syftet med råden är att stoppa den snabba smittspridningen av covid-19. Till följd av råden gör nu Falkenbergs kommun en rad anpassningar av sin verksamhet. Dessa gäller från torsdag 5 november.
- De uppoffringar vi alla gör nu kan begränsa de allvarliga konsekvenser som smittan kan få för individer, samhället och för hälso- och sjukvården på längre sikt, säger Lars Fröding, kommundirektör i Falkenbergs kommun.

De halländska kommunerna, Region Halland och Länsstyrelsen har en gemensam hållning kring de nya lokala råden. Som tidigare i pandemin är kommunernas prioritet att upprätthålla myndighetsutövning, förskola, grundskola, vård och omsorg.

- Läget är allvarligt, det tåls verkligen att upprepas. Att kommunorganisationen stänger ner vissa verksamheter för allmänheten är bra. Nu måste alla kommuninvånare också ta sitt personliga ansvar för att minska smittspridningen, säger Per Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Verksamheter stänger eller anpassas till råden

Falkenbergs kommun anpassar eller stänger vissa av sina verksamheter för att kunna följa de nya råden. Förändringarna gäller så länge de skärpta allmänna råden gäller. Dessa verksamheter påverkas:

Argus
Biblioteket är endast öppet för lån och återlämning av lån. Vi uppmanar besökare att inte stanna kvar i lokalerna. Turistinformationen stänger fysiskt men går att nå på telefon och mail. Gymnasieskolans verksamhet är öppen som vanligt.

Biblioteken i hela kommunen
Biblioteken är öppna för lån och återlämning av lån. Vi uppmanar besökare att inte stanna kvar i lokalerna.

Kulturskolan
Kulturskolans verksamhet övergår till distansundervisning. Kulturskolan återkommer med mer information till berörda elever och vårdnadshavare.

Träffpunkter för seniorer och Mötesplats Mölle
Verksamheterna är stängda.

Öppna förskola
Gullvivans öppna förskola och den öppna förskolan på familjecentralen Skogstorp stänger från och med torsdagen den 5 november.

Klitterbadet
Klitterbadet stänger för allmänheten. Har du ett träningskort eller simkort fryser vi detta och förlänger med den tid som anläggningen har stängt. Kortet kommer aktiveras när de allmänna råden ändras. Detta kommer att ske automatiskt.
Klitterbadet är öppet för grundskolans simundervisning och föreningsverksamhet för unga födda 2005 eller senare. Omklädningsrum kommer att vara öppna för förening- och skolverksamhet och kommer då att anpassas för respektive aktivitet.

Kommunala idrottsanläggningar
Anläggningarna är endast öppna för idrottsverksamhet som riktar sig mot barn och unga födda -05 eller senare. Undantaget är elitidrott.

Falkenbergs ishall
Ishallen är stängd för allmänhetens åkning.

Våra äldreboenden
Vi uppmanar dig som planerar ett besök på ett av våra äldreboenden att vänta till dessa att de skärpta allmänna råden inte gäller. Vill du ändå besöka ett äldreboende krävs en föranmälan.

Designmuseet Rian
Museet stänger tills vidare.

UngFbg
Stänger sin öppna verksamhet. Anpassade aktiviteter sker framförallt utomhus eller digitalt.

Gröna gatan
Håller stängt.

Fritidsbanken och Återbruket
Håller stängt.

Lars Fröding, kommundirektör, Falkenbergs kommun, tele: 070-346 42 48
Per Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande, Falkenbergs kommun, tele: 070-355 61 41

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".

Kontaktcenter, Falkenbergs kommun
Det här är vår växel, be om att få tala med talespersonen i pressmeddelandet.