2021-05-19 10:33Pressmeddelande

Nu är det dags att tycka till om framtidens Falkenberg

Hur ska Falkenbergs stad utvecklas de närmaste 30 åren? Den frågan är högaktuell nu när kommunen tar fram en ny fördjupad översiktsplan för Falkenbergs stad. På torsdag väntar digitalt samrådsmöte dit allmänheten är välkommen.

Nu kan allmänheten tycka till om förslaget för framtidens Falkenbergs stad. Den fördjupade översiktsplanen för Falkenbergs stad är nu i det så kallade samrådsskedet. Planen är väldigt viktig i planeringen för Falkenbergs framtid då den pekar ut var framtiden bostäder, parker, företagsområden och vägar ska ligga.

Allt om förslaget på kommunens webbplats

Med länken Gemigmer.info/om_framtidens_Falkenberg når man förslaget direkt. Här kan man läsa om hur olika områden i staden kan utvecklas. Det går också att nå förslaget via Falkenbergs kommun webbplats för samhällsutveckling, vaxer.falkenberg.se .

Digitalt samråd

Till följd av pandemin sker informationsträffar digitalt via Microsoft teams. Den första träffen är torsdagen den 20 maj klockan 18. Via länken Gemigmer.info/om_framtidens_Falkenberg når man informationsträffen. Det går även att gå via vaxer.falkenberg.se för att komma till träffen.

Det här händer nu

Samrådstiden pågår till och med den 20 juni. Därefter samlar Falkenbergs kommun ihop materialet som har kommit in. Det blir en del av underlaget som politiken sedan har när de ska ta ett beslut.

Kort om förslaget
  • I den framtida planeringen lägger Falkenbergs kommun fokus på en bostadsutveckling i Skogstorp och en vidareutveckling av Stafsingeområdet.
  • Det finns stora möjligheter till förtätning staden.
  • Stadskärnan är fortsatt viktigast för handel.
  • Stationsområdet och de nuvarande knutpunkterna för buss i stadskärnan består och stärks ytterligare. Ytterligare en nyckel till en hållbar utveckling är att möjliggöra för fler cykelstråk i staden. Gamla E6, väg 767, behöver utvecklas eller omvandlas för att klara framtidens trafikutmaning.
  • Hamnområdet ska på lång sikt, 30 till 50 års sikt, kunna omvandlas till att även inkludera bostäder, restauranger, butiker och kontor.  Den yttre delen av hamnen ska även fortsättningsvis vara ett hamnområde.

Kontaktpersoner:
Per Svensson (S), kommunråd, 070-355 61 41
Sofia Hedberg Broberg, översiktsplanerare, Falkenbergs kommun, 0346-88 62 32

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".

Kontaktcenter, Falkenbergs kommun
Det här är vår växel, be om att få tala med talespersonen i pressmeddelandet.