2022-09-22 11:57Pressmeddelande

Dags att nominera till kommunens priser 2022

Nu är det dags att nominera personer eller verksamheter som gjort något extra med koppling till Falkenberg. Den som har ett förslag kan nominera kandidater till kommunens fem priser.

De fem priserna vi söker pristagare till är:

• Hållbarhetspriset
  • Idrottspriset
  • Kulturpriset
  • Arkitekturpriset för nyproduktion
  • Arkitekturpriset för god byggnadsvård

Priserna stödjer kommunens vision “Vi växer för en hållbar framtid”

Förra året var första gången vi sökte nomineringar för arkitekturpriserna, men även för hållbarhetspriset som ersatt miljöpriset. Priset gjordes om för att göra det tydligt att det handlar om flera aspekter på hållbarhet – det kan vara såväl ekologisk, ekonomisk som social hållbarhet.

– Jag tycker att de här fem priserna tillsammans fångar upp mycket av det som är viktigt i vår kommun. Vår vision är ”Vi växer för en hållbar framtid” och vi hoppas få nomineringar som bidrar till det, och som dessutom kan inspirera andra framåt med sitt arbete, säger Yen Gunnarsson (S), kommunfullmäktiges ordförande.

Nominera senast 19 oktober

Alla som vill kan nominera kandidater till ett eller flera av de fem priserna. Vilka kriterierna är går att läsa på kommunens webbplats. Den som vill nominera gör det genom att fylla i ett formulär på kommunens webbplats. Sista dag att nominera är den 19 oktober.

Så utses vinnarna

För alla priserna utses vinnaren av politiker. Vinnarna av kultur- idrotts- och hållbarhetspriset vinner 20 000 kronor och presenteras på kommunfullmäktiges sammanträde den 20 december.

Arkitekturpriset är ett hedersomnämnande som vi kan dela ut årligen. Priset består av diplom och en plakett i brons att sätta på byggnaden eller vid anläggningen. Priset delas ut av bygglovsnämnden.

Läs mer om priserna här: kommun.falkenberg.se/priser

Kontakt:

Yen Gunnarsson (S), kommunfullmäktiges ordförande 2018-2022 (i skrivande stund vet vi inte vem som blir ny ordförande för den kommande mandatperioden): 070-8754178

Georgia Ferris (KD), ordförande kultur- fritids- och tekniknämnden, telefon: 0722-222606

Rebecka Kristensson (S), ordförande hållbarhetsutskottet, telefon: 0730-887872

Yvonne Nilsson (S), ordförande bygglovsnämnden som utser vinnare av arkitekturpriset, telefon: 076–9484329

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".