2023-05-31 12:40Pressmeddelande

Flattered växer internationellt – med Extend Commerce i ryggen

flattered.com

Flattered säljer handgjorda skor och väskor med minimalisk design på flera marknader. De senaste åren har försäljningen tagit ett rejält språng – och nu väntar nya möjligheter.

Flattereds formspråk har ett tydligt skandinaviskt arv och medan produkterna görs för hand i Spanien, Portugal och Italien så sköts resten från Stockholm. Sedan 2019 har Flattered mer än tredubblat sin omsättning och för att fortsätta på samma spår, med kontroll på affären behövde bolaget ett affärssystem att växa med.

Runt sjuttio procent av köpen görs idag via Flattereds egna säljkanaler och nyligen gick USA om Tyskland som bolagets största marknad. Flattered är nu mitt i ett större tillväxtsprång och har trots expansionen full kontroll på order-, lager- och inköpsprocesserna.

– Vi hade jobbat länge med Fortnox och det fungerade bra, men för att kunna ta nästa steg behövde vi samla våra processer i ett komplett affärssystem. Valet föll på Extend Commerce som dessutom kunde integreras med Fortnox, säger Gustav Lidén, vd och en av bolagets grundare.

Som ett kontrollrum
Med många säljkanaler och ett flertal lager är det avgörande för Flattered att ha kontroll på vilka orders som skall hanteras vid respektive lager samt att inköp och lagerpåfyllnad sker på ett effektivt sätt. Med genomgående tydliga processer blev affären enklare att hålla ihop samtidigt som bolaget kan undvika kapitalbindning.

– Intelligensen i våra system gör att vi enkelt kan skapa back-log orders. Vi kan till exempel sälja direkt från inköp, redan innan produkterna levererats in, och det med väldigt bra precision. Genom att samla allt i ett integrerat system har vi helt enkelt skapat ett smartare flöde. Det är som ett kontrollrum där alla flöden kan styras väldigt noggrant, berättar Gustav Lidén.

Stora framtidsplaner
Nästa steg på Flattereds e-handelsresa är nya lager i Tyskland och Storbritannien samt att expandera till fler marknader. För att enkelt kunna addera nya fysiska lager på olika platser i världen har en helt skalbar struktur skapats genom en integration mellan affärssystemet och The Huub. Målet är att växa internationellt och samtidigt skapa en bättre upplevelse oavsett var i världen kunden befinner sig.

– Det är verkligen kul att se Flattered starka utveckling och att deras målmedvetna och proffsiga arbete gett resultat. Via The Huub och Extend Commerce har de nu en struktur där affären kan skalas upp globalt, och det ska bli riktigt spännande att följa deras fortsatta resa, säger Mathias Bredin, sälj och marknadschef Extend Commerce.

Om Extend Commerce

Extend Commerce är ett molnbaserat affärssystem för order, lager och inköp som ägs, drivs och utvecklas av Extend Commerce AB. Bolaget har sedan 2004 skapat digitala lösningar för handel och logistik, och hjälper idag ett hundratal bolag – varav en stor del har fokus på e-handel – att hålla koll på sina processer, växa och utvecklas.

Mathias Bredin
Head of Sales & Marketing