2018-10-16 06:49Press releases

Flygresor.se inkluderar bagage i jämförelsepriserna

Nu förändrar Sveriges största prisjämförelsetjänst för flyg - Flygresor.se - hur svenska resenärer kan jämföra priser på flyg. Från och med nu inkluderar Flygresor.se som första prisjämförelsesajt i en unik funktion möjligheten att se priset på incheckat bagage till biljetten. Även möjligheten att se om priset påverkas av användning av ett speciellt betalmedel tas med direkt i jämförelsen på Flygresor.se. Den nya funktionen kallas “komplettpris” och har stått högst på svenska resenärers önskelista i många år. Dessutom släpps en ny version av Flygresor-låten för att fira resenärernas nya favoritfunktion.

– Vi får mängder av samtal, mejl och meddelanden varje dag om detta. Kunderna är vansinniga på extra kostnader som inte syns när de ska jämföra priserna mellan olika flygalternativ. Att kompletta priser för hela biljetten inte kan ses förrän kunden kommer hela vägen till betalning hos resebyrå eller flygbolag har varit det enskilt största irritationsmomenten bland svenska resenärer, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

Mer än varannan resenär som ska boka en flygresa på nätet blir irriterad över extra kostnader som läggs på priset i bokningens sista steg. Det kan handla om tillägg för incheckat bagage, hur betalmedel påverkar priset eller en avgift för att göra biljetten ombokningsbar. Det visar en studie gjord av Yougov på uppdrag av Flygresor.se. Och att det är en efterlängtad funktion visar inte minst de tester som Flygresor.se gjort på sin sajt under året. Över en halv miljon resenärer har då testat komplettprisfunktionen i sin betaversion.

Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsetjänst för flygbiljetter. Varje år görs över 70 miljoner sökningar efter resor på sajten. Sajten släpper nu en ny funktion, kallad “Komplettpris”, som gör det möjligt att redan vid sökningen efter biljetter få reda på vad priset blir med incheckade väskor eller om betalning görs med ett visst kreditkort. Flygsökare kommer nu inte längre att behöva gå till hemsidan hos varje flygbolag eller resebyrå för att jämföra priserna på tilläggsprodukterna utan kan istället jämföra hela resornas komplettpris i lugn och ro direkt vid en sökning på Flygresor.se. Kravet från flygsökare på en funktion för komplettpris har drivits av först lågprisflygbolag som valde att ta betalt för incheckat bagage, och senare av att allt fler “vanliga” flygbolag valt att göra samma sak de senaste åren.

– I takt med att snart alla flygbolag har plockat bort det incheckade bagage ur främst sina vanliga ekonomibiljetter, och säljer bagage, val av sittplats med mera som extraprodukter så har det blivit en djungel där det blivit omöjligt att jämföra olika resors priser eftersom kunden inte vet vad respektive biljett innehåller. Vi vet att det här är en mycket efterlängtad funktion. Det har vi också sett under tiden vi har betatestat funktionen och över halv miljon resenärer använt sig av den. Nu släpper vi den också skarpt med möjligheten för flygbolag och resebyråer att skicka priserna direkt via API, Kristoffer Rengfors.

I framtiden kommer även andra produkter, som att göra biljetten ombokningsbar, val av sittplats eller olika typer av försäkringar att kunna inkluderas i komplettpriset. Men redan från start finns incheckat bagage och eventuell tilläggskostnad för betalmedel.

– Vi är glada och stolta över att vara första prisjämförelsetjänst som nu tar med priset för väskorna direkt i prisjämförelsen. Det kan låta som en simpel sak men det är tekniskt komplext och det har tagit tid att utveckla ihop med våra partners. Men med den här ansträngningen blir det en enorm förbättring för transparensen mot kunderna, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

Redan från start är ett stort antal onlineresebyråer anslutna till tjänsten. Bland de första att anslutna sig var Svenska resebyrån AoB Travel.

Vi på AOB vill självklart vara och driva utvecklingen framåt så våra kunder snabbare och enklare hittar den rätt resa. Att transparensen ökar bidrar i längden till mycket nöjdare kunder. säger Niklas Mattsson, VD på AoB Travel AB.

I samband med att Komplettpris släpps på Flygresor.se lanseras också ett nytt reklamkoncept med ny reklamfilm för funktionen. Samtidigt släpps också en ny version av den kända Flygresor-sången. Filmerna kan ses på Flygresor.ses Youtube-kanal och på länken: Flygresor.se - Youtube

About Etraveli Group

Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ). Flygresor.se finns även i Norge, Danmark, Tyskland, Sydafrika, Frankrike, Australien och Irland. Etraveli är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online och en av de tre största flygcentrerade online-aktörerna i Europa.