2022-12-27 06:30Pressmeddelande

Äntligen dags att chippa katten!

Taxen Kanel Hagelstedt promenerar över kullersten med en scarf med texten "Stoppa Kattastrofen". Kanel Hagelstedt, generalsekretetax på Djurskyddet Sverige, var en av de drivande hundarna bakom kampanjen Stoppa Kattastrofen.

Den 1 januari träder lagen om märkning och registrering av katter i kraft.  Dagen efter, den 2 januari, öppnar Jordbruksverket sitt kattregister, där katterna ska registreras.

- Äntligen blir katten jämställd med hunden i lagstiftningen! Säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare för Djurskyddet Sverige.

Organisationen har arbetat för att detta ska bli lag i mer än 15 år. Genom namninsamlingar, politikeruppvaktningar, debattartiklar och nu senast kampanjen Stoppa Kattastrofen. Att politikerna till slut lyssnade och fattade beslutet firades stort i Djurskyddet Sveriges alla lokalföreningar runt om i landet.

- Vi tror att den nya lagen kommer att göra att fler bortsprungna katter hittar hem. Och med större krav på kattägare kommer färre katter att överges, fortsätter Åsa Hagelstedt

Idag finns uppskattningsvis 100 0000 hemlösa katter, så det är ett jättestort djurskyddsproblem som förhoppningsvis kommer minska när märkning och registrering blir norm även för katterna, precis som det är med hundar.

Kanel Hagelstedt, generalsekretetax på Djurskyddet Sverige och en av taleshundarna bakom kampanjen Stoppa Kattastrofen har ett tydligt budskap till alla kattägare inför det nya året:

- Chippa katten, för katten!

Om Djurskyddet Sverige

Djurskyddet Sverige är med sina cirka 11 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med cirka 45 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Åsa Hagelstedt
Generalsekreterare