2022-08-22 12:30Pressmeddelande

Välkommen tillbaka till Sigtuna Möte 27-28 augusti

Sigtuna MöteSigtuna Möte

Under femtio års tid har den traditionsenliga marknaden Sigtuna Möte arrangerats i Sigtuna stad och i år är marknaden, efter ett par år av restriktioner, äntligen tillbaka i sin ursprungliga form. Dessutom med ett populärt tillskott. En fullspäckad helg med marknadsknallar och aktiviteter för stora som små över hela destinationen utlovas.

Sigtuna historiska marknadsdagar härstammar från det sista jordbruksmötet som gick av stapeln i Sigtuna stad 1912. Sedan 1972 har marknaden, som alltid genomförs den sista helgen i augusti, varit en uppskattad och populär tradition i Sigtuna stad. För att bidra till stämningen uppmuntras besökare såväl som medverkande att klä sig i 1912 års anda.

- Äntligen kan vi välkomna våra besökare tillbaka till Sigtuna Möte. Marknaden är ett av våra mest uppskattade evenemang så det är med stor glädje vi kan berätta att vi återigen arrangerar Sigtuna Möte på plats inne i Sigtuna stad. Under pandemin utvecklade vi ett anpassat marknadskonceptet, Sigtuna Mötesrunda, som innebar att vi spred ut aktiviteterna hos våra fantastiska entreprenörer och näringsidkare i destinationen. Det var väldigt uppskattat av både besökare och medverkande så när vi i år har glädjen att arrangera Sigtuna Möte på traditionellt sätt igen väljer vi att behålla Sigtuna Mötesrunda, säger Alexander Kercevic, tf VD för Destination Sigtuna.

Tillsammans bjuder Sigtuna Möte och Sigtuna Mötesrunda på en fullspäckad helg, fylld med roliga aktiviteter och evenemang, utspritt över destinationens slott, gårdar, restauranger, kaféer, föreningar, butiker och äntligen, återigen, i Sigtuna stad.

För att hitta runt till allt som händer under helgen har en digital ”Sigtuna Mötesrunda-karta” tagits fram. Med hjälp av kartan kan man planera sin egen rutt och skräddarsy sin marknadsupplevelse utifrån humör och intresse. Ett utmärkt tillfälle att inte bara besöka pittoreska Sigtuna stad utan även upptäcka nya smultronställen!

• Ett urval aktiviteter
    Österby gård - Bondens marknad med klappdjur, gårdsbutik med närodlade produkter, café
  • Herresta lada – Hantverksmarknad, loppis, café och presentbutik
  • Wenngarn – Springlopp för barn, äventyrsgolf, öppet hus, äppelpajstävling mm

Sigtuna stad

• Veteranbåtar i Sigtuna hamn, ponnyridning och prova på Line dance på Borgmästarängen
  • Besök av Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin, traditionella lekar, dräkttävling
  • Traditionell torghandel med bl a ostar, grönsaker och blommor runt om i Sigtuna stad

Den digital kartan, detaljerat program samt mer information om evenemanget hittar ni på destinationsigtuna.se

Avslutningsvis

Välkomna att uppleva en alldeles särskild atmosfär i Sigtuna stad med omnejd helgen 27 – 28 augusti!

För mer information om Sigtuna, vänligen kontakta,

marknader@destinationsigtuna.se alt alexander.kercevic@destinationsigtuna.se

Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se