2021-08-10 08:25Pressmeddelande

Välkommen till Sigtuna Mötesrunda, den 28-29 augusti

I snart femtio år har Sigtunabor och tillresta kunnat uppleva sensommarmarknaden
Sigtuna Möte i pittoreska Sigtuna stad. För att slipp onödig trängsel har marknaden i år utvecklat till Sigtuna Mötesrunda, en fullspäckad helg, fylld med roliga aktiviteter och evenemang, utspritt över destinationens fantastiska hotell, restauranger, kaféer, slott, föreningar och gårdar och butiker.

Sigtuna Möte har sina rötter i det sista jordbruksmötet som gick av stapeln i Sigtuna stad 1912. Sedan 1972 har marknaden, som alltid genomförs den sista helgen i augusti, varit en uppskattad och populär tradition i pittoreska Sigtuna stad. Bara vid ett tillfälle har Sigtuna Möte tvingats att ställas in - sommaren 2020 då pandemin och restriktionerna satte stopp för marknaden.

• Vi tror att det i år finns ett extra stort intresse från våra besökare att hitta trevliga aktiviteter att förgylla sensommaren med. Sigtuna Möte är ett av våra mest uppskattade evenemang. Förra året satte pandemin tyvärr stopp för Sigtuna Möte men i år har vi valt att utveckla vår fina tradition till ett anpassat koncept där vi sprider ut aktiviteterna hos våra fantastiska näringsidkare runt om i vår destination, säger Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna.

Som namnet Sigtuna Mötesrunda antyder, kommer olika aktiviteter för stora och små besökare, att anordnas över hela destinationen. Det blir en intimare och mer personlig upplevelse där besökarna får möjlighet att hälsa på hemma hos lokala handlare och förhoppningsvis även upptäcka nya smultronställen runt om vår fina destination.

Sigtuna Mötesrunda-karta
För att besökarna på ett enkelt sätt ska kunna hitta till allt det roliga kommer det finnas en digital ”Sigtuna Mötesrunda-karta”. Med hjälp av kartan kan man sen planera en egen rutt för att uppleva hela vår härliga destination, från Sigtuna stad till slotten och vår vackra levande landsbygd.

• Vana Sigtuna Mötes-besökare kommer att känna igen flera av programpunkterna och självklart kommer älskade inslag som besök av Tant Brun, Tant, Blå, Tant Gredelin att finnas på plats. Precis som veteranbåtarna i Sigtunas hamns Den gamla brandbilen kommer också att köra runt men i år kan man hitta den på flera platser runt om destinationen. En ny plats som besökarna kommer få uppleva är torparbyn Viby by med anor från 1000-talet och förutom det mysiga trädgårdscaféet kommer det finnas hantverksknallar och ponnyridning på plats, säger Maria Martin, projektledare för Sigtuna Mötesrunda.

Ett urval aktiviteter
Österby gård -Bondens marknad med klappdjur och veterantraktorer.

Viby by – Hantverksknallar, sommarkafé och ponnyridning

Wenngarn - Rallylydnad för hundar, käpphästhoppbana, äppelpajstävling och mycket mer!

Veteranbåtar i hamnen och gamla brandbilen på flera platser i destinationen och däribland Viby by, Österby gård och Wenngarn.

Sagostunder på biblioteket med besök av Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin

Prova-på-padel på Erikssund

För mer information om Sigtuna, vänligen kontakta,

Anna Lakmaker, vd