2020-01-20 09:10Pressmeddelande

Stora namn och starka samtal på Sigtuna Litteraturfestival

null

Nu står det klart att Karin Smirnoff, Vigdis Hjorth och Allan Linnér gästar Sigtuna Litteraturfestival den 9 maj. Tillsammans med Maja Hagerman, KG Hammar, Anneli Jordahl, Jan Guillou, Per Gustavsson, Linda Skugge, Matilda Gustavsson och många fler kommer de till Sigtuna stad som utgör festivalens arena. Programmet i sin helhet släpps i slutet av mars.

Programarbetet pågår för fullt och precis som tidigare år bjuder litteraturfestivalen in publiken till enskilda författarmöten och samtal mellan författare. Litteraturen som samhällskraft, Skrivande och sorg, Dystopi och hopp i samtidslitteraturen, Litteraturen som en olycklig kärlekshistoria och Andlighetens återkomst i den unga litteraturen, är några spännande programpunkter.

-Årets program växer just nu fram och innehåller många intressanta författare och programpunkter. Att använda Sigtuna stad som litteraturfestivalens arena skapar en intimitet och närhet mellan festivalbesökarna och författarna som är svår att hitta någon annan stans. Vi vet sedan tidigare år att den unika och öppna atmosfären är mycket uppskattad bland våra besökare, säger Maria Martin, projektledare för Sigtuna Litteraturfestival på Destination Sigtuna.

Karin Smirnoff, Augustprisnominerad författare och journalist, kommer till Sigtuna Litteraturfestival. Karin är aktuell i vår med sin tredje roman Sen for jag hem (mars 2020) som fullbordar trilogin om
Jana Kippo.

Klart står också att norska författaren Vigdis Hjorth, kommer till festivalen. Hon blev välkänd för den svenska publiken med succéromanen Arv och miljö (2018), om en arvstvist i en familj. Hjorth är aktuell i vår med Lärarinnans sång, hennes tredje utgivning på svenska på kort tid.

Även Allan Linnér, författare, psykolog och psykoterapeut och känd för allmänheten som Radiopsykologen i P1 fram till januari 2019, gästar festivalen. I boken Vi slog följe en stund (2019) har han samlat sina tankar och reflektioner kring vanliga dilemman, sorger och frågor hos de klienter han mött.

Totalt medverkar ett tjugotal författare på festivalen som går av stapeln 9 maj. Sedan tidigare står även klart att Internationell författarscen, som vanligtvis har sin hemvist på Stadsteatern i Kulturhuset, förlägger en av sina programpunkter under Sigtuna Litteraturfestival.

Läs mer på www.sigtunalitteraturfestival.se.

För mer information, kontakta:Maria Martin, projektledare, Sigtuna Litteraturfestival
mobil: 0760 80 56 35, e-post:maria.martin@destinationsigtuna.se

Om Sigtuna LitteraturfestivalSigtuna Litteraturfestival hade premiär år 2012. Destination Sigtuna stod som arrangör i brett samarbete med Tällberg Foundation, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun med fler. Sedan dess har Destination Sigtuna, tillsammans med olika aktörer, arrangerat festivalen sex gånger. Sigtuna Litteraturfestivals kärnvärde är läsglädje och tanken är att skapa en mötesplats och läsfest med låga trösklar där personliga och nära möten mellan författare och deltagare kan ske. Under årens lopp har runt 200 författare gästat festivalen och däribland Rickard Ford, Jan Guillou, Vanna Rosenberg, Mikael Niemi och Kerstin Ekman. Den 9 maj 2020 genomförs Sigtuna Litteraturfestival för sjunde gången i ett samarbete mellan Destination Sigtuna och Piratförlaget, Natur & Kultur, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun och Stora Brännbo.

Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se