2022-07-01 08:00Pressmeddelande

Säg ja till kärleken under Prideveckan i Sveriges första stad, Sigtuna

Drop in bröllop 2 augusti i Sigtuna under Prideveckan 2022.Drop in bröllop 2 augusti i Sigtuna under Prideveckan 2022.

Under första veckan i augusti lever Stockholm upp under färgerna av Prideflaggan med en uppsjö av olika aktiviteter, något vi i Sigtuna självklart vill vara med att bidra till. Under hela året har kärleken fått ta plats och stå i fokus i Sigtuna på olika sätt genom kampanjen #lovesigtuna där varierande erbjudanden från det lokala näringslivet lyfts i kärlekens tecken. Med Sigtunas unika och rika historia, varierade och vackra omgivningar och breda utbud vad gäller romantiska middagar, upplevelser och övernattningar är Sigtuna en destination som gjord för romantik.

”Vi vill bidra till att sprida glädje och kärlek och stå stolta tillsammans i kärlekens tecken. Det gör vi bland annat genom att under Pride-veckan bjuda in till drop-in vigslar i Sveriges minsta och mysigaste rådhus. ” säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Under Prideveckan öppnas Sigtuna rådhus upp för en dag av drop-in vigslar, en fantastisk möjlighet att säga JA till varandra och till kärleken i en intim och sagolikt vacker miljö. Rådhuset, som är Sveriges minsta bevarade, invigdes 1744 och ligger i Sveriges första stad Sigtuna, en mer historisk och pittoresk plats för en vigsel är svår att finna. Vi välkomnar par som vill befästa sin kärlek. Oavsett kön och sexuell läggning.

Efter vigseln kan brudparen med eventuellt följe välja att föreviga dagen med hjälp av bröllopsfotografen Maria Wideman, kanske med Mälarens glittrande vatten eller det mysiga rådhuset som fond? I Sigtuna stad är de naturliga fotokulisserna många!

Fortsätt sedan fira kärleken på tu man hand eller med nära och kära med en medhavd picknic i någon av våra vackra och grönskande trädgårdar eller varför inte checka in för en härligt romantisk middag och övernattning på Hotell Kristina? Här erbjuds en lyxig 4-rätters bröllopsmåltid med extra allt, komplett med rosa champagne innan bröllopsnatten.

2 augusti ser vi fram emot en dag utöver det vanliga med värme, spänning och kärlek i luften. På drop-in vigsel räcker det att brudparet bestämt sig för varandra, ingen kostnad tillkommer utan bara ta med legitimation och hindersprövning och kom till oss i Sigtuna, redo att säga ja till kärleken.

Varmt välkommen till Stora torget mellan kl. 12.00-16.00 för ert livs upplevelse i kärlekens tecken.

Mer information:

Plats: Sigtuna Rådhus, Stora Torget i Sigtuna

Datum och tid: 2 augusti 2022 kl. 12.00-16.00. Sista vigseln påbörjas 15.30.

Drop-in vigslarna anordnas av Sigtuna Museum & Art i samarbete med Destination Sigtuna och Pride Stockholm.

Läs mer på: https://tinyurl.se/5lz

Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se