2022-11-17 10:00Pressmeddelande

Rekordstort intresse för årets julmarknad i Sigtuna stad

Äntligen är det dags! Med start 27 november välkomnas du åter igen till en traditionell julmarknad i Sigtuna stad varje adventssöndag, fyra söndagar före jul.

På Sigtuna Julmarknad samlas marknadsknallar från hela Sverige för att visa och sälja sina produkter i Sveriges första stad. Hit kommer även tomten för att ta emot barnens önskelistor, Lucia skrider längs fram för Stora gatan och det bjuds på underhållning och aktiviteter i vinterskrud för stora som små. Allt ifrån eldshower, filmvisningar och traditionellt hantverk finns att beskåda och glöm inte att hålla utkik efter Tant Grön, Brun och Gredelin!

Det har varit ett väldigt högt tryck på årets marknadsplatser. Det är så roligt att se hur uppskattad och efterlängtad marknaden fortsätter att vara av både knallar och besökare, säger Annica Jansson, vd Destination Sigtuna. Extra roligt är att den unga julmarknaden är så populär. Här får Sigtunas unga entreprenörer en chans att visa upp och sälja sina produkter och tjänster via UF-företag och platserna har varit fullbokad sedan länge. Tillsammans visar detta på ett härligt driv och framåtanda och borgar för en julmarknad med en stor bredd vad gäller både nytänkande och tradition, precis det som kännetecknar vår destination i stort, hälsar Annica Jansson.

Förra årets nyhet, Sigtuna Julmarknadsrunda, en utökning av den traditionella julmarknaden på flera håll runtom i destinationen var väldigt uppskattad och blir på allmän begäran, en del av programmet även i år. Vad sägs om inomhusjulmarknad och julmat över öppen eld i Stenladan vid Steninge Slott, en stämningsfull julfika på Herresta Lada eller lokalt producerade delikatesser på Österby gård? Ta god tid på dig och passa på att uppleva mer av Sigtuna!

Årets program, information om parkering samt andra vanliga frågor och svar finns på destinationsigtuna.se

Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se