2020-09-14 09:56Pressmeddelande

Rekordsommar i Sigtuna stad men näringen blöder

null

Många har hittat till Sigtuna stad och Steninge i sommar. Hotellen i Sigtuna stad redovisar en ökning jämfört med juli förra året och var fjärde besökare var i Sigtuna för första gången. Hemestertrenden, ett flexibelt näringsliv och en lyckad marknadsföringskampanj är några av anledningarna till Sigtunas framgång. Men hösten är fortsatt osäker.

Sommarens starka hemester-trend har varit mycket framgångsrik i Sigtuna. Trots den rådande pandemin och frånvaron av internationella besökare, har intresset varit stort för Sigtuna och den lokala handeln och restaurangerna har haft en stark sommar. Det visar bl.a. siffror från analysföretaget Benchmark Alliance och en marknadsundersökning gjord i Sigtuna stad och Steninge slottsby.

-Vår besöksnäring har haft en otroligt tuff vår och vi är väldigt glada över att så många besökare hittat till Sigtuna i sommar, trots coronapandemin. Vårt fantastiska läge och varierade utbud med alltifrån vacker natur, vandringsleder och Mälarkust till slotten, golfbanor, restauranger, caféer, shopping, runstenar och ruiner har passat perfekt den här sommaren när många valt att hemestra. Vi har jobbat hårt med att marknadsföra vår destination både inför semestern och under sommaren och det är extra roligt att se att var fjärde besökare var här för första gången, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Äta, shoppa och promenera ligger i topp
Under sommaren har en marknadsundersökning genomförts i destinationen. Mest välbesökt har Sigtuna stad och Steninge slottsby varit och på frågan om anledningen till Sigtuna-besöket, svarade flest att de främst var här för att äta följt av att shoppa och promenera. Drygt en fjärdedel av de tillfrågade hittade information om Sigtuna via Destination Sigtunas kanaler. Det stora intresset för Sigtuna syns även tydligt i trafiken på Destinationsigtuna.se. Från mitten av maj och fram till slutet av augusti ökade antalet unika besökare med 25 procent på hemsidan jämfört med samma period förra året.

-Redan i mitten av mars påbörjade vi arbetet med att skapa en kampanj kring Hemester i destinationen Sigtuna och fokus har hela tiden legat på att lyfta fram aktiviteter som fungerar trots rådande restriktioner. Vi ser tydligt att det varit en framgångsrik satsning. Vårt lokala näringsliv har verkligen bidragit genom att vara extremt snabba och flexibla med att öka servicen och anpassa utbudet. Bland annat har flera butiker utökat sitt utbud med hemkörning så att man lättare kunnat shoppa utan att behöva gå in i butikerna. Andra exempel är att flera hotell som vanligtvis håller sommarstängt har öppnat upp sina restauranger och tagit fram hotellpaket för privatgäster och vi har även fått fler spännande utomhusaktiviteter, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Osäker höst
Även om juli överträffat förväntningarna i Sigtuna stad har Arlanda-hotellen tappat 80 procent av sin beläggning jämfört med förra året under samma period. I augusti redovisar även hotellen i Sigtuna stad ett tapp på närmare 50 procent jämfört med augusti 2019. Det råder det stor osäkerhet kring hur hösten kommer att bli i hela destinationen. Sigtuna har länge legat på en fjärde plats i antalet sålda hotellnätter per år i Sverige och en stor del av dessa kommer från affärsresenärer.

-Även om våra hotell och mötesanläggningar följer de rekommendationer som kommer från myndigheterna och själva har genomfört en rad ytterligare åtgärder för att möjliggöra trygga möten, väljer många företag att avvakta med att boka konferenser. När affärsresenärerna uteblir innebär det färre besökare till butikerna och restaurangerna vilket naturligtvis gör hösten osäker för hela det lokala näringslivet, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Mer om undersökningarna I juli 2020 redovisade Sigtunas hotellnäring en ökad beläggningsgraden på 308,7% jämfört med juli 2019. Arlanda visade en minskning med -80,7% mellan juli 2020 och juli 2019. Under augusti 2020 redovisade Sigtuna en minskning med -46,7% jämfört med augusti 2019. Arlanda minskade med -77,6% mellan augusti 2020 och augusti 2019. Det framgår i rapporten från Benchmark Alliance, ett oberoende företag som sammanställer marknadsdata för hotell, konferens, restauranger och spa. Statistiken i rapporten presenteras per kommun och innehåller bl.a. antal sålda hotellnätter, den så kallade beläggningsgraden. Sigtuna och Arlandas siffror redovisas separat.

Nationellt rapporterar Visita, branschorganisation för den svenska besöksnäringen, ett tapp i gästnätter om 61% nationellt och över 80% i Stockholm i sommar.

Sommarens marknadsundersökning genomfördes genom enkäter under perioden 20 juli – 6 augusti 2020 i Sigtuna stad och Steninge slottsby.

Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se