2020-07-02 15:02Pressmeddelande

Hemestertips för barnfamiljer och badplatser toppar statistiken

null

I mitten av maj lanserade Destination Sigtuna kampanjen Hemester i Sigtuna och hittills har över 6000 besökare hittat till kampanjsidorna. Barnfamiljstipsen är populärast följt av inspiration för ”Bara vi” och ”Tillsammans med vännerna”. Sigtuna är välkänt för sitt stora utbud av roliga aktiviteter och tips om badplatser, följt av Steninge slott och minigolf toppar besöksstatistiken.

Det har nog knappast undgått någon att årets stora semestertrend är att hemestra. Ordet hemester är en sammanslagning av ”hemma” och ”semester” och betyder att man semestrar på hemmaplan. Sigtuna med sin spännande historia, alla runstenar, ruiner och slott, butiker, caféer och restauranger, hotell, vackra natur, vandrings-och cykelleder och den långa kuststräckan mot Mälaren med badstränder, naturhamnar, gästbryggor och fågeltorn gör destinationen till ett mycket uppskattat utflyktsmål.

-Sigtuna är en underbar plats att besöka på sommaren och det är så roligt att se att så många hittat till våra hemestertipssidor. Det finns så mycket att upptäcka och göra i Sigtuna och jag tror just att det är den stora variationen av unika upplevelser från Sveriges första stad, ruinerna och slotten till shoppingen, restaurangerna, vattnet och naturen som gör Sigtuna till en så omtyckt plats, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Hemester i Sigtuna - statistik

• Över 6000 besökare har hittills hittat till kampanjsidorna
  • De fem mest besökta aktiviteterna på hemsidan är: BadplatserSteninge slottMinigolfIngegerdsledenBåtar till Sigtuna
  • Över 20 artiklar och blogginlägg har publicerats
  • I Turistbyrån är de vanligaste frågorna från besökarna information om guidade turer, öppettider för restauranger och butiker och information om båtar som trafikerar Sigtuna.

Hitta fler hemestertips här: https://destinationsigtuna.se/hemester/

Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se