2020-10-07 08:00Pressmeddelande

Hållbar Destination fortsätter att göra skillnad på riktigt

null

Hållbar Destination är Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och konferensanläggningar. Ända sedan starten 2009 har man gjort en årlig sammanställning, en klimatrapport, av nätverkets eget CO2-utsläpp och varje år har man visat att det går att minska och påverka klimatavtrycket genom systematiskt arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor. Nätverket drivs av Destination Sigtuna i ett samarbete med företag inom besöksnäringen i Sigtuna.

Syftet med Hållbar Destination är att samla gemensam kompetens för att inspirera och driva frågor mot en hållbar utveckling och minskad klimat- och miljöpåverkan. En bärande del i arbete är att beräkna och kompensera för nätverkets klimatpåverkan. Mätningarna sammanfattas i en årlig klimatrapport och genom rapporten har nätverkets anläggningar fått ökad kunskap om sina individuella utsläpp. Något som gjort det möjligt att påverka dem, både genom interna insatser och påtryckningar i leverantörsledet.

-Hållbar Destination är ett unikt samarbete där medlemmarna lagt konkurrensen åt sidan för att tillsammans skapa en hållbar framtid. Det är så häftigt att se hur mycket man faktiskt kan påverka om man tar sig tid att börja mäta sina koldioxidutsläpp och sen agera och åtgärda dem, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Positiv påverkan internt och externt
Till en början omfattade klimatrapporten endast mätningar av det som anläggningarna själva har fullt ansvar för som energianvändning, egna transporter och tjänsteresor. Sedan 2012 inkluderas även extern tvätt och numera innehåller klimatrapporten också beräkningar på vissa delar av matens påverkan och då främst proteinerna. Klimatrapporten är framtagen i samarbete med hållbarhetsbyrån U&We och varje år gör de en uppföljning med nätverket då man går igenom klimatrapportens olika delar. Syftet är att ta fram en handlingsplan för att hitta fler smarta sätt för fortsätt minskad klimatpåverkan.

-För ett par år sedan upptäckte vi att vår energiförbrukning låg högre än hos de andra anläggningarna. Det visade sig att vårt bergvärmesystem inte fungerade fullt ut och det påverkade effektiviteten, och genom att åtgärda problemet kunde vi påtagligt minska vår energiförbrukning. Det har sparat oss pengar och klimatpåverkan, troligen hade vi upptäckt detta långt senare om vi inte hade haft de andra anläggningarna att jämföra med, säger Caroline Folkesson Levin, hotellchef på Sigtuna Stadshotell

Andra exempel på positiv påverkan är att nätverket genom att föra en gemensam dialog, kunnat påverka externa tvätterier att byta till förnybar energi och tvättprodukter med lägre klimatpåverkan. Ett arbetet som bidragit till en kraftig minskning av CO2-utsläpp där klimatpåverkan per kilo tvätt minskat med nästan 80% från 2012 till senaste mätningen från 2019.

-Vi är nya i nätverket och genom att kika på de andras siffror får man både inspiration och motivation att göra mer för att minska klimatavtrycket. Vi ligger högre på proteinförbrukningen än de andra och kommer att se över hur vi kan minska den framåt, säger Björn Lindström, inköpare och miljösamordnare vid Scandinavian Service Partner.

Från klimatkompensation till klimatreduktion
Sedan 2011 och fram till 2016 skedde klimatkompensationen genom ett trädplanteringsprojekt i Malawi och genom projektet har nätverket kompenserat för runt 5 000 ton CO2e, vilket innebär att runt 43 000 nya träd planterats. Från 2017 har Hållbar Destination valt att klimatreducera genom att omvandla det gemensamma CO2-utsläppet till en summa som man donerar och bidrar på så sätt till Fly Green Fund som utvecklar förnyelsebart flygbränsle.

Prisbelönt hållbarhetsarbete
Under åren har man drivit många framgångsrika miljö- och hållbarhetsinitiativ. 2011 vann samarbetet Ecologistic Award för sitt betydande miljöarbete kring Arlandaområdet. 2014 och 2016 utnämndes Sigtuna till en av världens topp 100 mest hållbara destinationer. 2018 tog Hållbar Destination ett krafttag för miljön och fattade beslutet om att bli en plastfri destination år 2020. Just nu driver Hållbar Destination frågor utifrån fyra fokusområden: Minskad plastanvändning, minskat matsvinn, hållbara transporter och förnyelsebar energi.

De medverkande företagen i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination är: 1909 Sigtuna Stadshotell,Clarion Hotel Arlanda Airport, Hotell Kristina, Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo Konferens och Hotell och Scandinavian Service Partner.

För mer information, vänligen kontakta,

Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna
0739-44 34 21anna.lakmaker@destinationsigtuna.se

Om Destination Sigtuna